Autorisatie dashboard

Dag allemaal,

In de topic: Overzicht met gebruikers, gebruikersgroepen en autorisatierollen wordt aangegeven dat de vraagsteller kan kijken in het nieuwe autorisatie dashboard. Ik zie deze nog niet bij de templates op de AFAS Help staan. Moet ik dan aannemen dat deze alleen in Profit 7 is opgeleverd? Wij zijn nog niet over, vandaar dat ik de AFAS Help bij de templates kijk.

Groet Ilse

Als het gaat om het kunnen controleren van de toekenning(en) van autorisatie (zoals je dat uitvoert in de autorisatietool), dan zie ik in Profit 7 nog geen door AFAS (“Profit”) uitgeleverd sjabloon BI Model dat daarop betrekking zou hebben en dan ook als controle dashboard zou kunnen dienen t.o.v. medewerker autorisatie.

Wel zou je eventueel zelfstandig een nieuw eigen dashboard kunnen opzetten volgens de in Profit BI model al wel beschikbare “Brontabel(len)”: “Gebruiker”, “Gebruiker per gebruikersgroep”, “Gebruikersgroep”, “Medewerker/autorisatierol” maar ik weet niet precies in hoeverre die modellen/gegevensverzamelingen dan ook inhoudelijk gelijk staan aan hoe bijvoorbeeld de “Autorisatie Analyse” (excel analyse sjabloon) is opgezet op basis van gegevensverzamelingen.

Het topic waarnaar je verwijst stamt ook nog uit augustus 2024 dus dat zal nog verwijzen naar het autorisatie dashboard zoals dat in Qlik beschikbaar was en AFAS ten tijde van Profit 1 naar buiten heeft gebracht (toen dus nog in Qlik: Autorisatiedashboard: altijd overzicht en grip op je autorisatie - AFAS Belgie Klantportal ).

Je zou dus wellicht mogen verwachten dat er (op termijn) vanuit AFAS dan ook, vergelijkbaar met het inmiddels inactieve Qlik dashboard een sjabloon v.w.b. Power BI zou kunnen komen, al zie ik er op de roadmap of openbare wensenlijst ook nog niet echt een Power BI wens over staan. Het lijkt er op dat momenteel bij AFAS de prioriteit (nog) op andere zaken rondom Power BI dashboarding ligt.

Dag Roderik,

Gezien mijn beperkte capaciteit (ik ben de enige AFAS beheerder binnen mijn organisatie en ik heb 27 uur per week om alles in te doen) zie ik nu geen tijd om zelf aan het bouwen te slaan. Het dashboard autorisatie in Power BI stond wel op de lijst voor oplevering december 2025. Ik zie nu op de themapagina dat ze deze hebben aangepast naar ‘Deze week’: Power BI - AFAS Klantportal
Dus ik wacht deze even af.

Ik had inderdaad verwezen naar een topic van 2024 maar hier zijn vorige week weer reacties op geplaatst.

1 like