We maken sinds kort gebruik van ticketing via AFAS. Hiervoor sturen we ook mails middels een berichtsjabloon met daarin de link naar het ticket. Dit gaat goed wanneer een ticket is aangemaakt in Outsite, echter wanneer een ticket in Insite wordt aangemaakt dan klopt de link niet.
Idealiter zouden we dan een link willen hebben die gelijk is aan de link wanneer we het via Insite inschieten, maar dan het voorste deel vervangen door het domein. Ik probeer dit middels een subsjabloon die enkel dan een combinatiestring zou moeten zijn van [domeinnaam][dossieritem][Sbid], maar dit lijkt niet te werken.
Voor nu kom ik niet verder dan een link te leggen naar de Outsite-algemene pagina, maar dat is niet ideaal en minder klantvriendelijk. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Je hoeft het gelukkig niet zo complex te maken. Hier is standaard functionaliteit voor.
Als je ervoor zorgt dat de bericht bestemming (in de workflow editor) correct ingesteld is (in dit geval dus op Portalgebruiker) en je in het bericht dat wordt gestuurd de tag “Link” gebruikt, dan wordt op basis van de ingestelde bericht-bestemming altijd de juiste URL gegenereerd.
Als je Portalgebruiker hebt geselecteerd, zal dat altijd automatisch naar de OutSite site verwijzen met daarin ook een verwijzing naar het betreffende dossieritem/ticket. De ontvanger opent dan dus via de link automatisch het ticket waarvoor het bericht verstuurd is.
Je kan de URL evt. vervangen door ‘Klik hier’ door de weergegeven tekst bij de URL vanuit de editor te wijzigen.
Dank Senz voor het meedenken. Het gekke is dat het de ene keer wel en de andere keer weer niet werkt.
Zo zien we vaak dat een klant (die dus enkel op Outsite kan) een link krijgt die verwijst naar een Insite-pagina.
Ik ben inderdaad bekend met “link” onder de gegevensverzameing “Bericht”. Deze voeg je dan als tag toe en die heet daar “Link”. Komt de mail vervolgens binnen dan is het de volledige url. Ook wanneer ik een stuk tekst selecteer, vervolgens de tag selecteer en bevestig.
Maar bij het testen vanuit mijn kant en bij een collega (ticket inschieten in Insite) komt wél de outsite url terug. Helaas - zoals gezegd - dus wel de volledige url.
Door de naam van de Outsite-pagina in het berichtsjabloon te zetten + het dossiernr creëert AFAS automatisch een hyperlink in de mail. Dit is voor nu de beste oplossing.
Dit ziet er dan als volgt uit: https://[domeinnaam]/[portalpagina]/[beoordelen pagina]?SbId=[dossiernr]
En dat werkt dus ook zo voor Insite. Helaas zie je hierdoor dan wel nog de volledige url ipv een vervangende weergavetekst. Maar die werkt niet omdat een deel van de “tekststring” een AFAS-veld is en de rest is een stuk tekst (die zichzelf dus automatisch omzet naar een hyperlink).
Ergens doe je dan iets niet goed, zoals bovenstaand werkt het bij alle klanten waar ik kom.
Het zou niet moeilijker moeten zijn dan onderstaande toe te voegen. De link wordt dan automatisch dynamisch opgebouwd, afhankelijk van type dossier, taak en bericht bestemming zoals hierboven toegelicht.
We gaan het testen. Omdat we nu met imports uit ons oude ticketsysteem bezig zijn is het testen nu niet mogelijk, maar nu heb ik het als volgt ingesteld en wil ik het inderdaad nog verder uitbreiden en het wat dynamischer gaan maken met het type dossieritem erbij zodat we niet voor iedere kenmerkcombinatie een apart berichtsjabloon hoeven maken. Thanks!