VOG proces AFAS standaard

Goedemorgen,

Ik ben even benieuwd hoe jullie het VOG proces hebben gedigitaliseerd binnen jullie organisatie? Ik ben op zoek naar oplossingen binnen AFAS dus niet via een koppeling/partner.

Bij ons is de situatie nu zo dat er per 1 januari 2026 een VOG plicht geldt voor alle functies. Nu wilde ik de standaard van AFAS gebruiken en dit inrichten via de aanvullende gegevens draaiboeken. Op zich prima maar dan heb je standaard dat er een VOG taak wordt klaargezet terwijl dat bij herindienst of nevendienstverband niet meer nodig is.

Wij hebben aparte onboarden flows voor nevendvb. Dat zorgt in ieder geval voor het beperken van allerlei draaiboektaken die niet nodig zijn. Verder starten we de VOG los in de onboarden flow, dus niet via de draaiboektaken. Bij ons moet bij herindienst na 1 maand wel een VOG gedaan worden, dus we hebben een conditie die daarnaar kijkt (VOG ja of VOG nee).

hi Evelien, Bedankt voor je reactie. En waar kijkt de conditie specifiek naar? VOG ja of nee of het gevuld is op het tabblad bij de medewerker?

We maken in de flow gebruik van de gegevensverzameling Mutatie medewerker/dienstverband, met de velden Begindatum contract (Begin) en Datum uit dienst (Uit dienst).

Voor de conditie VOG = J
Begindatum contract met filter groter dan [Veld:Uitdienst+1maand] (dit is voor de herindienst); OF

Datum uit dienst filter is leeg (want een nieuwe medewerker heeft geen uit dienst datum, dus wordt gezien als leeg)

Voor VOG = N

Conditie op Begindatum contract (Begin) met kleiner of gelijk aan [Veld:Uitdienst+1maand] (dit is dan voor als je binnen een maand weer herindienst komt).

Wel is het zo dat wij dus voor nevendvb flows een aparte onboarden flow gebruiken, om allerlei taken (draaiboektaken en ook VOG) te voorkomen die bij nevendvb niet opnieuw nodig zijn.

dank je voor de uitgebreide toelichting. Nog een laatste vraag hoe je dit doet in de regulier onboarden workflow? je schrijft dat je de VOG workflow los opstart. Wat bedoel je daar precies mee?