Dossier inzichtelijk onder nieuwe werkgever in Profit omgeving

Hoi,

We hebben meerdere werkgevers in onze Profit omgeving. Het kan voor komen dat een medewerker wisselt van werkgever.

Dat betekent dat deze medewerker uit dienst gemeld wordt bij werkgever X en in dienst bij werkgever Y. Bij voorkeur op de 1e van de maand zodat er geen dubbele medewerker hoeft te worden aangemaakt.

Voordeel is: minder vervuiling in nummers, behouden inzage historisch dossier door medewerker, volledig beeld van medewerker voor HR doordat alles op 1 medewerker nummer staat, behouden inzage anciënniteit / ketenregeling (opvolgend werkgeverschap) etc.

Nu is het zo dat er intern discussie is dat de opvolgend werkgever (lees: leidinggevende) juridisch gezien geen rechten heeft om het dossier van de medewerker in te zien dat onder de oude werkgever opgebouwd is. Met andere woorden, er zou bij overgang van werkgever altijd een nieuw medewerkernummer moeten worden aangemaakt.

Brengt volgens mij een hoop nadelen (zie boven) en potentiële fouten met zich mee.

Hoe gaan jullie hiermee om?

Hi Senz, hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Wij wisselen ook regelmatig medewerkers van werkgever, maar - voor zover ik weet - behouden we inderdaad het personeelsnummer.

Zonder achtergrondinformatie over de juridische structuur/samenhang van de verschillende werkgevers, is hier eigenlijk geen antwoord op te geven. Als de verschillende werkgevers als deelnemingen onder 1 holding hangen die overwegende zeggenschap heeft in alle entiteiten en waarbij de medewerkers eerder opgebouwde rechten behouden bij een overstap, dan lijkt de overstap met behoud van medewerkernummer en dossier evident of zelfs noodzakelijk. Gaat het echter om werkgevers die geen sterke juridische samenhang hebben en gaan opgebouwde rechten niet mee (duur arbeidsrelatie, opgebouwd verlof, pensioen, secundaire arbeidsvoorwaarden), dan heeft de nieuwe werkgever inderdaad niets te maken met het dossier en de historie van de betreffende medewerker. Dus in dat geval kan je beter een nieuwe medewerker aanmaken.

Dus neem dat vooral mee in je afweging of laat je eventueel daarbij adviseren door je accountant.