Inzicht in uitgeleverde en gebruikte versie AFAS dashboards

Hi Allemaal,

Wij zien dat er nieuwe versies gemaakt worden van de dashboards door AFAS, nu kunnen wij niet snel zien welke versie er nu uitgeleverd is en welke versie wij gebruiken.
Hierdoor zien we dus ook niet of we nu met het meest recente dashboard werken, maar ook kunnen we de verschillen zo lastig onderzoeken.
Elke week nieuwe kopieën draaien lijkt mij ook niet de bedoeling..

Heeft iemand dit al gevonden? Of hoe doen jullie dit?

Ik heb exact dezelfde vraag bij AFAS Support via First Class neergelegd.

Productontwikkeling erkent ons probleem en ziet ook dat ze daar een oplossing voor moeten maken. Helaas weten ze nu nog niet wanneer ze dit gaan uitleveren en in welke vorm.

We moeten dus nog even wachten :slight_smile: .

1 like

Dit is herkenbaar. In principe lopen dan in werkelijkheid alle AFAS klanten die van de Power Bi Dashboards gebruik willen maken en die zelfstandig willen uitbreiden, hier tegenaan. Het punt is dan dus dat er nu geen (eenduidige) aansluiting te maken valt en een snelle controle dus lastig blijkt te zijn tussen wat AFAS in zijn/haar sjablonen sinds de livegang wijzigt t.o.v. de eventuele zelf door de klant toegepaste aanpassingen in een (op het AFAS gebaseerde sjabloon) dashboard.

AFAS heeft wel inmiddels ook aangegeven in zijn help documentatie: BI-model publiceren en dashboard bewerken in Power BI Desktop - Help Center Nederland hoe het per heden dan omgaat met uitleveringen van wijzigingen t.a.v. de door AFAS ontwikkelde sjablonen:

Versienummering sjablonen:

“Per template houden we een versienummer bij, we beginnen met versie 1.00. Bij een wijziging in een template ontstaat er een nieuw (hoger) versienummer. Je kunt via Profit alleen de nieuwste versie downloaden, geen voorgaande versies.

Hoe werken we met de versies?

• Tussenversie

Bij kleine wijzigingen, zoals een wijziging in een script of het herstellen van een typfout, ontstaan alleen tussenversies zoals 1.01, 1.02, etc. Deze wijzigingen gelden voor de Profit-templates én voor de kopieën hiervan die je zelf gemaakt hebt. Je hoeft alleen je eigen kopie te downloaden om over de laatste versie te beschikken.

• Wijziging datamodel

Bij wijzigingen in het datamodel, bijvoorbeeld een nieuwe tabel of een nieuw veld, ontstaat ook een nieuwe hoofdversie zoals versie 2. Deze wijzigingen worden niet doorgevoerd in je eigen kopieën van Profit-templates. Om over de laatste wijzigingen te beschikken moet je de Profit-template kopiëren, de kopie publiceren en downloaden.

Om in ieder geval als klant bij te kunnen blijven met de voortgang van wijzigingen v.w.b. de AFAS “tussen” en “hoofdversies” en op welke peildatum v.w.b. de download van het .pbit bestand onze eigen verdere aanpassingen hebben plaatsgevonden, maak ik nu gebruik van een Excel document (een soort roadbook) waarin ik actief het volgende bijhoudt:

• -Van welke in Profit (door AFAS gemaakte en geleverde) BI Modellen we actief gebruik maken

• -Omschrijving van de “Klant” kopie (o.b.v. de door AFAS uitgeleverde “Profit” omschrijving), gevolgd door het versienummer van het op dat moment voorhanden zijnde BI sjabloon dat uit Profit gedownload kan worden. (bijvoorbeeld: “Debiteuren v1.01” wat dan dus de klant kopie is van de standaard in profit uitgeleverde “Debiteuren en crediteuren (Profit)” regel.)

• -Welk betreffend .pbit bestand bij de het (“klant”) BI model ik dan dus op welke datum gedownload heb en waar (lokaal) heb opgeslagen. (bijvoorbeeld: “HR_Data_V102” als (lokaal) opgeslagen .pbit bestandsnaam v.w.b. het uit AFAS Profit gedowloade .pbit sjabloon “HR_Data_(Profit)_V1.02.pbit”)

• Op welke laatste datum ik wijzigingen in het (lokaal) opgeslagen .pbit bestand heb verwerkt en terug heb opgeslagen in datzelfde .pbit bestand.

Tuurlijk klinkt dit allemaal best wel bewerkelijk maar AFAS geeft wel aan te werken aan uitlevering van stabielere standaard dashboards. Zie ook de openbare wensenlijst: Inloggen - AFAS Klantportal en de reactie van Wilfred Kruijsbergen van AFAS op de vraag van Guus van Emmerik d.d. 23 december j.l.

Verder is het ook mogelijk om een “visual” van het ene .pbit bestand (bron) te kopieren en te plakken in het andere .pbit bestand (doel) zolang de velden waarop die visual gebaseerd is dan uiteraard ook het doelbestand aanwezig zijn.

2 likes

Zie ook de huidige wens op de AFAS openbare wensenlijst tot meer inzicht in uitleveringen van versies/.pbit bestanden: Inloggen - AFAS Klantportal

1 like