Performance autorisatie tool

Hey hallo allen,

Sinds we over zijn op Profit pakweg 3 merken we dat de performance voor het automatisch vullen groepen van de autorisatietool significant verslechterd is. Nou kostte het pakweg een half jaar geleden zo’n 10 tot 20 seconden om aanpassingen in de autorisatietool te verwerken (automatisch vullen alle groepen), maar nu duurt dit 2 tot soms 6 minuten.

Nu is het natuurlijk iets minder erg omdat alleen beheerders hiermee te maken hebben, maar ik ben (als beheerder) wel erg benieuwd naar hoe andere beheerders dit ervaren. Jullie mening wordt gewaardeerd!

Vincent

Interessant Vincent, mij niet opgevallen maar ik heb zojuist de knop ingedrukt voor 208 gebruikers (ex. portalgebruikers) en 314 groepen. Duurde 40,36 seconden :slight_smile:

Wellicht kun je het extrapoleren naar jouw groepen en gebruikers om te beoordelen of je het te lang/apart lang vindt om er richting AFAS support mee te gaan!

Hoi Robert,

We hebben 165 gebruikers en ongeveer het dubbele aantal gebruikersgroepen. Ik heb het al eens bij AFAS neergelegd die gaven aan dat we wel heel veel groepen hadden, terwijl dit nooit eerder een issue is geweest. Mijns inziens een vreemde reactie, want het aantal gebruikersgroepen is nagenoeg gelijk gebleven en verschillende selecties zijn geblokkeerd.

Tsja, met de componenten van de reactie ben ik het eens:

Het zijn veel groepen;

Zou het lukken om er 100 te elimineren/blokkeren? Ik ben benieuwd wat de impact daarvan is op je performance…

Hoog over deel ik jouw mening dat het vreemd is dat daar ineens een verandering in zit… wellicht dat je na wat experimenteren het nog eens kunt proberen en eventueel escaleren.

Eens per half jaar loop ik door alle selecties en autorisatiegroepen heen om te blokkeren of op te schonen. Er is nagenoeg niets meer aan te passen omdat we helaas per iedere 3 medewerkers 2 functiegroepen hebben. Autoriseren op functie werkt superprettig (dat jaar investeren hierin heeft zeker geholpen, m.n. met onboarden), maar mocht dit nog trager worden dan ga ik graag de discussie met AFAS hierover aan, want autorisatie-aanpassingen komen bij ons wekelijks voor.

Helder; ik zie aan mijn kant ook dat ik behoefte heb aan meer groepen dus zal die kant op gaan. Wellicht verzacht de wetenschap dat de actie 's nachts ook automagisch uitgevoerd wordt iets van de pijn?

Hey Robert, ja die nachtelijke autorisatie-actie is zeker goed (en die draait uiteraard ook), maar je zult vast wel herkennen dat men nog wel eens iemand bepaalde rechten wil toekennen / afnemen waarbij niet 1 dag gewacht kan worden.

Goedemorgen, wij ervaren sinds de update naar Profit 4 dat AFAS een stuk trager is geworden. Bij het ophalen van de bankafschriften loopt het zelfs helemaal vast, waardoor mijn collega uit moet loggen via ctrl F1.
De reactie van AFAS is dat zij het niet echt traag vinden.
Het advies met betrekking tot het ophalen van de bankafschriften is dat het maar op een ander tijdstip gedaan moet worden, dan aan het begin van de werkdag (mijn collega begint daar altijd mee ivm haar werkzaamheden). Helaas loopt dit in de loop van de dag ook vast.
We hebben pas ook een incident ingestuurd over een foutmelding die een collega iedere keer in Profit krijgt. De reactie van AFAS was, dat zij die foutmelding nog nooit gezien hadden en daar ook geen melding van andere klanten van hadden gekregen en dat ze daar dus niets mee konden doen.

Erg jammer dat AFAS dit soort incidenten niet serieus neemt!

Het automatisch vullen van alle groepen is bij ons trouwens niet echt veel trager. Het duurde zojuist 25 sec. en we hebben 278 groepen en 999 gebruikers.

Hey Vincent, Misschien goed om jouw autorisatiefilters te controleren.

Ik schreef er deze week een artikel over, goed om dit eens onder de loep te nemen. Meestal maakt dit al een groot verschil.
Zie:

1 like

Hoi Koen,

De autorisatiefilters doen wat ze moeten doen en enkel voor mijn is het sync-en traag maar acceptabel. Inmiddels iets van 40 seconden (ipv 5 minuten).

De tips dat je beter geen functievelden kunt gebruiken en (wat ergens ook weer logisch is) dat filteren op vrije velden niet geïndexeerd worden zijn enerzijds logisch, maar hier was ik mij niet bewust van. Er zijn in de loop van de tijd door verschillende van mijn voorgangers héél veel filters gebruikt in de “bevat” vorm en daar ben ik - met een verleden in databases - vies van dus daar is zeker ook nog wel e.e.a. te winnen.

Ik kan niet wachten op deel 2! :+1:t3:

1 like