Bulk import artikel prijs

Ik probeer voor artikelen verkoopprijs (item) een bulk import te doen (bijv csv). Inmiddels heb ik allerlei import functies geprobeerd, maar deze bevatten o.a. standaard velden die verplicht zijn (maar niet in de tabel staan) waardoor de import faalt. Ben ik nu zo dom of is het systeem zo ingewikkeld. Bedankt alvast!

Ik mag als nieuw lid maar 1 afbeelding toevoegen, dus hier is het tweede screenshot.

Het is geen van beide(dom of ingewikkeld); je probeert waarschijnlijk iets voor het eerst te doen dat een kleine leercurve heeft :slight_smile:

In je tweede afbeelding zie je de belangrijkste informatie. De velden waar het vinkje “verplicht” aan staat zijn velden die AFAS nodig heeft om een prijs vast te leggen.

In kolom “veld” zie je welk veld het is; hier zitten velden in die je in theorie kunt vullen bij een prijs óf die vertellen waar de prijs betrekking op heeft. Als jij met de hand een prijs toevoegt aan artikelen dan open je een artikel; de import heeft die context niet en wil dus weten welk type item en itemcode het betreft.

Kolom “actie” is de belangrijkste; hier kies je of je de waarde uit jouw excel wil halen; een vaste waarde wil geven óf dat je deze volgens een van de andere opties wil vullen. Dit gebeurt per regel in jouw excel.

Kolom waarde is vervolgens waar die waarde vandaan moet komen.

Je kunt het beste eerst even proberen 1 regel te importeren vanuit een voorbeeldexcel; zodra die werkt kun je de rest van de data toevoegen. Hier zit ook gelijk de leercurve waar ik aan refereer: de foutmeldingen die je kunt krijgen komen 1 voor 1 bij het importeren omdat de eerste fout gelijk de import laat mislukken met die fout, nadat je die oplost probeer je het weer en krijg je de volgende tot je bestand helemaal klopt.

In de schermafbeelding zie je dat een aantal verplichte velden al een standaardwaarde heeft; bijvoorbeeld consumentenprijs standaard als “0”; die kun je laten staan, maar de verplichte velden die nu standaardwaarde “leeg” hebben zul je sowieso een waarde moeten geven.

Hi Robert,

Heel erg bedankt voor je reactie en uitgebreide beschrijving.

Waar ik nog tegen aanloop, en misschien had ik dit beter moeten omschrijven:

Mijn eerste screenshot (met de tabel waar ik naar toe wil schrijven), bevat allerlei kolommen.
Maar geen zaken als ‘Korting toestaan’, ‘Retourprijs’ en ‘Consumentenprijs’ die wel verplicht zijn.

Voor mijn gevoel ga ik dan altijd foutmeldingen krijgen.
De doeltabel en import hebben wel allebei de naam verkoopprijs.
Maar is dit wel de juiste import?

Ik ga het vanavond proberen met 0 waardes maar begrijp anders de logica sowieso nog niet helemaal.

Als je op de nieuw knop drukt in dat scherm krijg je deze velden wel te zien; met de import voeg je namelijk regels toe in die tabel. De weergave die je daar ziet is een beperkte subset van de velden.

Succes met de import! Als het niet lukt: stuur me gerust een PB dan wil ik best even meekijken

Hi Robert, ik wil nog even laten weten dat het verder zonder heel veel moeite gelukt is. Ik ben nog heel erg nieuw (twee weken ervaring) met AFAS maar heb veel geleerd al inmiddels. De data die ik nu heb kunnen importeren in een paar uurtjes werd in het verleden handmatig gedaan wat tientallen uren werk opleverde. Ik vind de implementatie van AFAS om data te importeren nog steeds niet heel erg intuïtief, en op sommige punten ook wel gewoon dom - maar het is gelukt :slight_smile: Heel erg bedankt!

Goed om te horen! Ik heb zelf ook wel een lijst met dingen die ik beter zou vinden kunnen in de software en helaas wordt ie alleen maar langer naarmate je het beter leert kennen :wink: maar het is net als je favoriete jas: op een gegeven moment wen je aan waar de zakken zitten