Import verkooporder samenvoegen op verkooprelatie

Hi, ik werk voor het eerst met AFAS, hier met Profit 5. Ik probeer iets gedaan te krijgen, maar ik weet niet hoe en ik vind ontzettend moeilijk het antwoord.

Ik heb een importbestand gemaakt voor verkooporders. Je moet hierbij denken aan 24 winkels, waar bijvoorbeeld van 4 soorten producten aantallen over verdeeld worden. Wat ik wil, is dat er voor elke winkel één order aangemaakt wordt, met daarin 4 producten. Zoals het nu wordt ingevoerd, krijg ik per product per winkel een order. Dus 100+ orders ipv 24. Niet heel overzichtelijk zul je begrijpen.

De invoer bestaat uit 8 kolommen, zijnde administratie, verkooprelatienaam, verkooprelatienummer, artikelcode, aantal, basiseenheid, type item en eenheid STK.

De AFAS chatbot zegt ‘‘De optie ‘samenvoegen op orderkop’ stel je in bij het aanmaken of bewerken van je importdefinitie in Profit. Zoek in de importwizard naar de instelling “Samenvoegen op orderkop” en vink deze aan. Zo worden regels met hetzelfde ordernummer samengevoegd!’’
Ik kan echter nergens deze optie vinden. Ik snap er niets meer van en op de afas website vind ik ook niets. Het 4 producten voorbeeld is enkel nog voor een testfile, in de realiteit moet ik dit voor 9 producten. 9x24, dat zou betekenen 216 losse orders met elk één product. Dan is het nog makkelijker om elke order met de hand in te leggen.

Hoe zorg ik ervoor dat niet elke regel van de import een eigen order wordt, maar dat er o.b.v. verkooprelatienummer orders worden aangemaakt?

Bedankt!!

Hoi Laura,

Als ik de beschrijving lees: Verkooporders importeren - AFAS Help Center dan zie ik dat een nieuwe order gegenereerd wordt als in de kop een van deze velden: gewenste leverdatum, orderreferentie, verkooprelatie, orderdatum, valuta, valutakoers, btw-plicht, inclusief btw, administratie, creditorder, ordernummer. Dit gebeurt ook als een van de volgende velden wijzigt en afwijkt van de standaard: incasseren, % kredietbeperking, type CBS, % factuurkorting, % betalingskorting. anders is dan bovenliggende regel. Ik ga er even vanuit dat “leeg” hier ook geldt als anders voor het ordernummer.

Als je deze velden meelevert verwacht ik dat het wel 1 order wordt. Het is op zich niet gek dat de nummering extern bepaald zou worden als je de orders importeert.

Wat de AFAS chatbot aangeeft geldt als je handmatig een verkooporder toevoegt.

Mijn ervaring met het importeren van facturen onderschrijft bovenstaande, daar moet je ook het factuurnummer gelijk houden.

Hi Robert,

Bedankt voor je reactie!
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet 100% begrijp wat er nu echt staat op de AFAS pagina, mijn verkooprelatie verandert immers niet, er is echter sprake van 24 verschillende relaties waarvoor ik tegelijkertijd een order wil inleggen.

Er kunnen bijvoorbeeld 4 regels zijn voor verkooprelatie 1, 4 regels voor relatie 2. Ik dacht, hoopte, dat AFAS dit dan zou lezen als 2 orders met 4 producten.

Ik heb een test gedaan met 1 winkel met 4 producten, dat wordt inderdaad netjes één order. Dit zou echter betekenen dat je alsnog voor alle winkels dus 24 importbestanden moet maken en 24x importeren, daarmee wordt dus weinig tijd gewonnen.

Een tevergeefse automatiseringsslag? AFAS is volgens mij een systeem met ontzettend veel mogelijkheden, maar ik spreek haar taal nog niet helemaal.

Is er iemand met ervaring hiermee, die begrijpt wat de ontbrekende sleutel is voor mij om voor alle winkels in één bestand verkooporders te importeren?

Hoi Laura,

Wil je hier anders een keer over teamsen? Als je me een mailtje stuurt op robert@rocrad.com kunnen we wat inplannen. Dit is geen commerciële uiting :wink:

Hi Robert,

Wat een ontzettend aardig aanbod! Ik heb je een mailtje gestuurd :slight_smile: