Contracten matchen met facturen via verplichtingen in financiële administratie Profit

Ik heb een vraag over AFAS en dan met name over verplichtingen.

Ik wil het zo maken dat als je een verplichting genereert via een contract, je zodra je een inkoopfactuur boekt de verplichting automatisch matcht aan de factuur en als de bedragen overeenkomen de factuur automatisch naar de betaling gaat. Momenteel als ik test met een inkoopfactuur in de testomgeving van profit moet ik de verplichting handmatig selecteren en afboeken. Dit moet automatisch gaan. Verder komen de inkoopfacturen op ‘‘niet vervallen’’ te staan ipv ‘‘betalen’’. Ik heb geen toegang tot de inrichting maar spreek degene die dit wel heeft volgende week woensdag. Moet hij dit anders inrichten om het te laten werken of doe ik gewoon iets verkeerd?

Hoi Thomas,

AFAS matcht de verplichting op basis van referentie: Inkoopfactuur afboeken van verplichting - Help Center Nederland.

Deze moet dus wel aanwezig zijn (bij UBL)

Met betrekking tot de status: Daar zit nog wat logica bij: Inkoopfactuur afboeken van verplichting - Help Center Nederland Belangrijkste voor jou is dat de verplichting wel/niet geblokkeerd moet zijn voor betaling en dat wel geblokkeerd betekent dat de factuur geblokkeerd binnen komt; niet geblokkeerd betekent dat hij betaalbaar binnen komt (mits vervallen)

Hoi Robert,

Bedankt voor je bericht.

Dan vraag ik me wel nog af als ik zelf via inkoopdagboek handmatig een inkoopfactuur inboek is er geen mogelijkheid om een referentie in te vullen. Enkel boekstuknummer en tekst factuurregel. Ik had verwacht dat als ik de interne referentie hier invul Afas automatisch matcht maar ik heb geen idee waar ik dit moet invullen.

Handmatig wordt er inderdaad niet gematcht en moet je dit zelf doen