Declarabiliteit analyse

Hi,

We zouden graag medewerkers inzage willen geven in hun declarabilteits percentage middels een analyse die ze kunnen draaien via insite. ik heb zelf nog niet uitgebreid met analyses gewerkt, en ik probeer de juiste gegevens in de gegevensverzameling te bundelen maar kom er niet helemaal uit.
We hebben declarabele werksoorten ingericht op integratiegroep “directe uren”. Medewerkers hebben hun rooster en verlofuren ook in afas staan.

Je zou toch zeggen dat het niet zo moeilijk zou moeten zijn - en dat we met een beetje excel dit tegen elkaar af kunnen strepen en er een percentage van kunnen maken. Graag wel met autorisatie zodat ze dat niet meteen van alle medewerkers kunnen zien. Kan iemand mij enigszins op weg helpen met de juiste gegevensverzameling? Of heeft iemand anders ook een dergelijke analyse gemaakt?

Hoi Helmas,

Ik heb recent de berekening uit het AFAS dashboard declarabiliteit nagebouwd en eerder ook voor andere partijen dergelijke overzichten gemaakt. Dit is inderdaad niet zo moeilijk.

Voor jouw route zou ik de medewerker/rooster gegevensverzameling vergelijken met de declarabele uren via de nacalculatie.

Hi Robert, dank voor het advies - hoe verhoud dit zich tot verlof/verzuim? Zijn er nog andere gegevens die ik moet meenemen? Heb je verder ook advies in het autoriseren van de analyse - als in: hoe zorg ik er voor dat medewerkers alleen hun eigen gegevens kunnen zien?

Verlof en verzuim kun je vanuit de nacalculatie apart ophalen waardoor je die uren kunt aftrekken van de werkbare uren. Dan krijg je dus:

1. Declarabele nacalculatie (totalen per dag/maand? naar keuze) in de ene gegevensverzameling
  2. werkbare uren verlagende nacalculatie in de ander
  3. Werkbare uren in de derde.
  4. een lijst met medewerkers in de vierde

Je trekt 3 van 2 af en zet dit af tegen 1.

Je kunt in de gegevensverzamelingen van de analyse filteren op medewerkercode met tag [medewerker]. Dan krijgt de uitvoerende medewerker enkel de eigen gegevens door.

Als je echt autorisatie wil toepassen doe je het nog anders. Dan komt ggv 4 spelen: daar pak je een geautoriseerde lijst met medewerkers(standaard beschikbare gegevensverzameling); je verbergt tabbladen 1, 2 en 3 en doet de berekening achter een draaitabel gebaseerd op die lijst in 4.

Met betrekking tot andere gegevens die je moet meenemen: ik heb zoveel verschillende smaken declarabiliteit gezien dat dat afhangt van hoe je nu precies declarabiliteit wil uitdrukken.

Ah top! dank ik ga hier mee aan de slag. Voor ons is de declarabiliteit zo simpel als: % uren van rooster op integratiegroep “directe uren”. Dus ik denk dat ik met jouw uitleg er nu wel moet komen.

Ik denk dat een PowerBI rapportage een mooiere oplossing is voor een dergelijke analyse, omdat je daarin veel meer mogelijkheden hebt om je brondata samen te voegen en ook te visualiseren. Zo zou je ook verlof en ziekte kunnen meenemen in je analyse. Daarbij is PowerBI eenvoudig te delen (ook via InSite) en als men er toch een Excel van wil maken, dan kunnen gebruikers deze zelf maken/exporteren.