CAO Metalektro heeft een CAO salarisverhoging per 1-6-2024 van 2.75%. Ik heb de loonschalen aangepast en nieuwe salarisregels geimporteerd per 1-6-2024.
De RSP (die bij veel medewerkers op 100 stond) wordt niet juist berekend (staat nu op 102.75). Vergeet ik een stap in het proces?
Hi Liesbet,
Als je gebruikmaakt van loonschalen in AFAS, dan is het niet nodig om een import te doen op de salarisregels.
Je wijzigt de loonschalen collectief en voert een periodiek door. Vervolgens moeten de salarissen automatisch bij alle medewerkers aangepast worden.
Als het salaris van de medewerker gelijk is aan de schaal, dan moet de RSP 100% zijn. Je kan per medewerker kijken waar de afwijking in zit.
Voor zover ik weet moet je wel salarisregels importeren als het gaat om een TWK verhoging (in dit geval miv juni). Zo staat het in ieder geval beschreven op help.afas.nl. We werken met min-max schalen. Als ik de salarisregel open dan zie ik het juiste salaris staan (import is juist verwerkt), ik heb een TWK salarisrun gedraaid. Als ik een individuele salarisregel open en dan opsla dan verandert ineens wel de RSP naar de juiste waarde.
Bij Min/Max-schalen is een import inderdaad wel nodig, omdat je dan een bedrag invult per medewerker.
Als de RSP wel wijzigt bij het opslaan van de salarisregel, dan kan het zijn dat de actuele gegevens nog vernieuwd moeten worden (via de geplande taak).
Helaas lost gegevens vernieuwen niets op. Incident bij AFAS aangemaakt. Zij geven aan dat er niets anders op zit dan alle individuele salarisregels 1 voor 1 te openen en dan opslaan. Daarna staat RSP goed dus blijkbaar triggert dat iets .
Wat vervelend dat dit de enige oplossing lijkt te zijn…
Snelste (handmatige) manier is dan om met sneltoetsen te werken.
- Alt + pijltje om naar volgende medewerker te gaan
- Enter en dan Alt + O om naar de regel op te slaan
En dan bovenstaande stappen blijven herhalen.
Het antwoord van Jos valt weer te semi-automatiseren door middel van Autohotkey. Hierover is op het oude forum ook een post gemaakt door een van de gebruikers!