Verzuim in AFAS

Dag,
Wij hebben een inrichting staan voor het verzuim in AFAS. Hier is door mijn voorgangers één en ander in gedaan dus het is niet (helemaal meer) standaard. Onze leidinggevende maar ook onze HR-adviseurs zijn nu heel erg zoekende in in de inrichting zoals deze nu staat.
Sindskort werkt ook onze bedrijfsarts niet meer rechtstreeks in Insite, maar in een eigen verzuimapplicatie waar wij verslagen als PDF uit dienen te halen.
Wij maken (nog) geen gebruik van UWV digitaal. Vraag is ook of dan handig is, als alle informatie in de bijlages staat.
Het voldoet dus niet meer, maar het is best een uitdaging om deze inrichting nu te gaan aanpakken.
Is het hiermee nog wel logisch om op de standaard van AFAS aan te sluiten? En de standaard van AFAS, zit er nu dus eigenlijk al niet eens meer in. Die zou ik via een template omgeving dan ook weer moeten gaan toevoegen.
Zijn er organisaties die in het zelfde schuitje zitten/hebben gezeten en hier iets over willen delen?
Iemand tips om dit aan te vliegen?

Alvast bedankt.
Groet Ilse Snijders

PS. Ik ben niet op zoek naar consultants of externe ondersteuning (daar is geen budget voor).

Hi Ilse,

Als ik jouw verhaal goed begrijp is alleen het onderdeel Bedrijfsartsportaal wat nu niet in de standaard past. Dus die workflow taak zal dan iemand anders moeten uitvoeren door naar het portaal van de bedrijfsarts te gaan. Dat kun je redelijk simpel afvangen met een taak voor bijvoorbeeld de leidinggevende of HR.

Hebben jullie het standaard proces (Verzuim - AFAS SIMPLR) al eens helemaal doorgenomen en een lijst opgesteld wat jullie wel en niet willen gebruiken?

Door hiermee te beginnen heb je een concrete actielijst met punten die er moeten gebeuren. Op basis daarvan kun je bepalen waar je terug naar de standaard gaat en in welke onderdelen je mogelijk uitstapjes naar externe applicaties gaat maken en die eventueel via een taak worden afgehandeld. Dan kun je per onderdelen weer bepalen of je iets terug kan zetten naar de standaard of dat je misschien de workflows iets anders kan inrichten om wel binnen de standaard flows en signalen te blijven. Met zo’n concrete lijst kunnen mensen in dit forum jou weer beter adviseren per onderdeel.

Helpt dit jou qua methode om aan te vliegen en kun je ons zo van meer input voorzien?

Dag Koen,
Die pagina op Simplr had ik nog niet gevonden. Dankjewel daarvoor. Ik zat op Simplr - Verzuimbegeleiding.
Zo wil ik het sowieso aanvliegen. Vandaag heb ik een bijeenkomst met HR en de leidinggevenden om eens te brainstormen wat nu eigenlijk de wensen en nieuwe eisen zijn.

Wat ik ook wel lastig vind, is dat alle workflows -50 WvP alleen via een signaal op te starten zijn. Ik merk dat de leidinggevende of HR soms al eerder een taak willen opstarten. Of soms is in de taak aangegeven dat een probleemanalyse niet nodig is en dat later blijkt dat het verzuim toch langer gaat duren. Dan kan je alleen via Profit via de ziekmelding daar opnieuw een probleemanalyse starten. Dan is de leidinggevende hiervoor van HR afhankelijk.
Ik heb hiervoor al een wens op de wensenlijst van AFAS gezet Wensenlijst - HRM-I-763 maar met nog maar 11 stemmen gaat deze nog niet heel hard.

Groet Ilse