Waarom heeft een declaratieprofiel standaard een voorkeurswaarde op: Datum boeking [vandaag]

Hey AFAS community

Ik heb een vraag over declaraties en de standaard uitgeleverde profielen vanuit AFAS.

Mij valt het volgende op:

• In de standaard declaratieprofielen van AFAS staat Datum boeking op [vandaag] en is niet wijzigbaar. Hierdoor vallen de kosten van de declaratie altijd op de instuurdatum.

Wat ik verwacht:

• Alle organisaties die ik spreek wil men de kosten in de periode waar ze daadwerkelijk zijn gemaakt. Ik maak in periode 6 een reis en declareer deze in periode 7, dan horen de kosten en de uitbetaling bij periode 6. Dit is niet in lijn met het standaard profiel van AFAS. Een van de organisaties is begin dit jaar live gegaan en komt er nu achter dat de declaraties dus niet goed zijn ingediend. De datums moeten worden omgewisseld in het profiel.

Mijn vragen:
Zijn er organisaties die de opzet uit het standaard profiel gebruiken. Zo ja, wat is de reden hiervoor?
Zit er een foutje in de standaard profielen?
Zie ik een inrichting over het hoofd…?

Sommige organisaties doen dit beuwst om TWK’s te voorkomen, is dus een eigen keuze.

Opgelost zo :slight_smile:

1 like

Hi Koen,

Klopt. Je kunt hiermee TWK’s voorkomen waardoor je op de loonstrook niet allerlei correcties krijgt te zien. Meestal laat ik dit zo staan bij mijn klanten en maak ik een vrij veld ‘Datum kosten’ die je kunt gebruiken om aan te tonen op welke datum de kosten gemaakt zijn. Op deze manier kun je in ieder geval controleren (bijv. bij thuiswerkdagen of woon-werk) dat men geen dubbele declaraties indient over dezelfde dag.

Grtn,
Evelien