Workflow B (Persoon) starten op basis van afsluiten Workflow A (Verkooprelatie)

Situatie:
Er is een workflow A dat een dossieritem opstart op het niveau van de “Verkooprelatie”.
Nu wil ik dat er een workflow op “Persoon”-niveau start wanneer de eerdergenoemde workflow is afgerond.
Ik loop tegen 2 zaken aan.

Issue 1:
Ik wil in Workflow A 2 “Workflow afsluiten”-knoppen plaatsen en die baseren op een conditie:

1. Conditie A: Persoon voldoet WEL aan voorwaarde X en Y (velden waarnaar gekeken wordt staan “Persoon”
  2. Conditie B: Persoon voldoet NIET aan voorwaarde X en Y (velden waarnaar gekeken wordt staan “Persoon”
    Ik heb daarvoor:
  •   De gegevensverzameling voorzien van “Organisatie/Persoon” en daarin de velden toegevoegd waar de conditie op gebaseerd wordt

•   De 1 conditie opgesteld, maar als ik ga naar Acties > Testen conditie dan voldoet geen enkele reeds actieve dossieritems op basis van Workflow A aan die conditie (Resultaat = ONWAAR):

o De conditie heb ik uitvoerig nagelopen en klopt weldegelijk
Kan het ermee te maken hebben dat het dossieritem op niveau “Verkooprelatie” ‘zit’ en dat ik een conditie maak op basis van “Persoon”?

Er is eventueel een veld “Klantgroep” die zowel bij “Verkooprelatie” als “Persoon” als vrij veld bestaat én ingevuld is. In bovenstaande 1 afbeelding is dat “0063.0”. Moet er op eventueel een koppeling gemaakt worden tussen de Verkooprelatie en Persoon op basis van die Klantgroep?

Issue 2:
Ik heb issue 1 even losgelaten en nog geen conditie toegevoegd aan de huidige “Workflow afsluiten”-knop. Ik wilde daarmee zien of de afsluiting van Workflow A het nieuwe dossieritem én daarmee Workflow B start.
Ik heb daarom bij Workflow A bij de huidige “Workflow afsluiten”-knop een “Onderhoud” ingevuld bij “Nieuw dossieritem”:

•   Gekoppeld aan de juiste type dossieritem

•   Onderhoud:

o Dossier – Onderwerp
o Dossier – Toelichting
o Dossier – Verantwoordelijke
o Dossier – Waarde kenmerk 1 à gevuld met vaste waarde
o Dossier – Waarde kenmerk 2 à gevuld met de huidige waarde van Dossier > Waarde kenmerk 2 (“Boekjaar” die ook gebruikt wordt in het dossieritem uit Workflow A)

•   De kenmerkcombinaties die uit het laatstgenoemde punt naar voren kunnen komen zijn aangemaakt in het Type dossieritem dat wordt gebruikt bij Workflow B.

Wanneer ik nu een test workflowtaak genereer voor workflow A en die helemaal doorloop dan kom ik op het punt om Workflow A af te sluiten. Wanneer ik die knop aandruk dan krijg ik de onderstaande melding.
Ik kan niet achterhalen wat deze veroorzaakt?

Heeft dit opnieuw te maken met dat ik een dossieritem probeer te starten voor een “Persoon” terwijl workflow A op “Verkooprelatie”-niveau is? En dan nog verder in detail dat AFAS niet weet wélke persoon het dossier toegewezen krijgt? Indien dat laatste het geval is. Hoe zou je dat kunnen oplossen?

Hoi Jeffrey,

De melding De bestemming Organisatie/persoon is niet mogelijk bij organisatie/persoon 0 heb ik recent ook gehad. Vandaar dat ik even reageer. Ik weet niet of hiermee ook beide issues die je hebt verholpen worden, maar wellicht helpt het je toch verder.

Allereerst kreeg ik deze melding, omdat ik alleen de bestemming Organisatie/persoon had gekoppeld en deze op verplicht had staan. Dat mocht in dit geval niet. Zet je deze bestemming op optioneel, dan gaat het wel goed. Dit heeft te maken met dat type dossieritem B die je gaat insturen vanuit de workflow van type dossieritem A kijkt naar hoe de bestemmingen zijn ingericht van type dossieritem A. Is in type dossieritem A de bestemming Organisatie/persoon ook verplicht, dan is er niets aan de hand. Maar als dat niet zo is, dan kun je deze in type dossieritem B ook niet op verplicht zetten. Maar dus wel op optioneel.

In mijn geval wilde ik vanuit een HR-workflow met een type dossieritem op de bestemmingen Persoon én Sollicitant een nieuwe workflow insturen. Door in de nieuwe workflow de bestemming Persoon op op optioneel te zetten, werd het dossieritem dus succesvol ingestuurd. Echter, ik wilde in de nieuwe workflow ook waarden toekennen op vrije velden op de persoon. Dat gebeurde dan weer niet! De oorzaak daarvan was weer dat de bestemmingen van beide type dossieritems niet overeen kwamen. Alleen de Persoon op optioneel zetten was niet voldoende, want de aanleiding was een workflow met de bestemmingen Persoon én Sollicitant. Dus door ook de bestemming Sollicitant in de nieuwe workflow op optioneel te zetten, kreeg ik dit werkend. Beide workflows hadden nu immers dezelfde bestemmingen.

In jouw geval zou ik dus eerst testen of bovenstaande bij jou ook op één of andere manier speelt. Wellicht is gelijktrekken van de bestemmingen de oplossing al. Zo niet, dan kun je inderdaad een (fictieve) conditie maken op een andere bestemming dan Persoon en kijken of die conditie dan wel als WAAR wordt gezien. Maar mijns inziens moet je wel een werkende conditie kunnen maken o.b.v. Persoon. Je kan immers niet voor niets vrije inrichting maken op dat niveau.

Succes!

Groet, Jeroen