Een grote ergernis in Profit is wanneer ik een veld wil zoeken voor bijv. een nieuw weergave-overzicht en het veld kan niet gevonden worden. Soms komt de melding: “Er is heel hard gezocht maar…”, echter ook zeer regelmatig start de zoekopdracht en kun je vervolgens niets meer doen in Profit. Meestal duurt dit dan zo lang (lees: enkele minuten) dat er niets anders op zit dan de Profit-sessie stoppen met Ctrl+F1.
Is dit herkenbaar of zijn er misschien oplossingen voor? Er is in ieder geval geen wens voor wat bij mij impliceert dat het geen breedgedragen ergernis óf we doen het hier niet helemaal goed…
Die is er niet, wellicht dat wat context bij waarom dit kan gebeuren helpt.
Je kunt bij het zoeken naar velden in een loopje terechtkomen bij gegevensverzamelingen die naar elkaar verwijzen. Bijvoorbeeld: persoon heeft koppelingen naar medewerker heeft koppelingen naar persoon heeft koppelingen naar medewerker etc.
Dit kan een aardige kerstboom worden.
De zoekfunctie raad ik af, je kunt het beste de gegevensverzamelingsinstellingen als volgt doen:
De tabelstructuur die je nu ziet is de meest optimale voor zoeken omdat je enkel tabelkoppelingen in het scherm hebt ipv. de nogal willekeurige categorieën
Deze structuur zou je vanuit het scherm in Profit altijd moeten kunnen volgen. Een veld staat nu precies waar je het ook in Profit zou kunnen vinden als je bijvoorbeeld een medewerker open klikt.