Ik heb weer iets moois wat ik wil, maar ik vraag me af of het kan.
Ik heb nu twee vrije velden gekoppeld aan twee verschillende vrije tabellen. In het eerste vrije veld staan elementen en in het tweede vrije veld staat producten. Het product valt onder een element. Ik zou dus willen dat als in veld 1 element X is gekozen in veld 2 alleen de producten kunnen worden gekozen die onder element X vallen. Anders wordt ook de lijst met producten te lang naar wens van de proceseigenaren.
Ik kan het oplossen door 15 vrije velden en 15 vrije tabellen te maken (er zijn 15 elementen) en dan per vrije tabel de beschikbare producten. Dan met condities in het profiel regelen en dat op basis van het gekozen element het juiste veld met de producten van dat element komt.
Maar ik zou graag 1 veld willen hebben en 1 vrije tabel, maar kan ik dan het profiel op de één of andere manier laten filteren?
Dus voorbeeld:
Element 1 = Leervermogen
Producten: Baxterrol, Druppelbril
Element 2 = Dag & Nachtritme
Producten: Somnox, Wake up light
Als je bij het veld ‘Element’ voor ‘Dag en Nachtrimte’ kiest, mag je dus bij product alleen voor ‘Somnox’ of ‘Wake up light’ mogen kiezen.
Kan dat hoe ik het zou willen? Of moet ik toch voor mij niet zo mooie oplossing kiezen?
Wat jij beschrijft kan alleen als je met kenmerken gaat werken, anders zit je helaas vast aan de conditionele zichtbaarheid waarbij je meerdere vrije velden/tabellen maakt zoals jij zelf al aangeeft.
Met kenmerken zit je er helaas ook mee dat je ze allemaal in je dossieritem zal in moeten richten voordat het gaat werken zoals je wilt.
De belangrijkste keuze voor jou is dan welke het meest onderhoudsvriendelijk zal zijn aangezien beiden veel werk zijn om in te richten
Misschien heb je hier nog iets aan, maar ik heb dit opgelost met nummering in de vrije tabel en daarop conditionele zichtbaarheid. Dus in het 1ste veld mogen alleen codes beginnend met 01 gekozen worden, in het 2e veld alleen beginnend met code 02 etcetera. Niet perfect, maar op deze manier heb ik in elk geval maar 1 vrije tabel te onderhouden. In jouw geval zou dit misschien ook kunnen werken met een voorloopcode die verwijst naar het element.
ik denk voor een eigen project over zo’n soort oplossing. Maar dan heb je toch alsnog per ‘element’ een profielen nodig? In ieder geval als je het snelfilter wilt gebruiken om alleen de codes te tonen die van toepassing zijn? Of kun je in een snelfilter ook variabelen gebruiken (behalve de standaard tags)
@Richard Ik heb per veld de opmaak bepaald. Dus in ons geval zijn het 8 keuze velden in een vrij contactbestand, deze verwijzen allemaal naar dezelfde vrije tabel. In die vrije tabel gebruik ik een voorloopcode en in de velden heb ik in de managementtool aangegeven via de invoerassistent dat voor keuze 1 de code moet beginnen met 01 (snelfilter @0101), voor keuze 2 beginnen met 02 (snelfilte@02 @02) etcetera.
Dit kan je uiteraard nog verder uitbreiden met voorwaardelijke logica, dus keuzemenu alleen zichtbaar als het element gekozen is etc.
Ik heb zelf de logica gebruikt dat als keuze 1 gevuld is is die dus gekozen, dus niet eerst een selectie en dan nog vervolgkeuze. Het is niet perfect, maar dit was het best haalbare in ons geval met het minste onderhoud (en zo min mogelijk vrije velden/tabellen).
Of je verschillende profielen nodig hebt is een beetje afhankelijk van de keuze die geboden wordt, maar in principe moet het naar mijn idee binnen 1 profiel kunnen.
Bedankt voor het meedenken! Inderdaad een goede oplossing, om zo maar 1 vrije tabel nodig te hebben, helaas dan nog wel steeds 15 vrije velden, maar goed we kunnen niet alles hebben hé! Er moet voor AFAS ook nog wat te onwikkelen overblijven .