Wij zijn binnen onze organisatie bezig om ook de enquête woon-werkmobiliteit te gaan uitsturen. In een kleiner overleg merkte we echter dat de berekening van de kilometers uitgaat van de actuele situatie en dat er - momenteel ligt bij ons een snelwegafslag uit waardoor mensen kilometers om moeten rijden - hierdoor fikse verschillen kunnen zijn tussen de berekende kilometervergoeding en de berekening die de Google-maps tool van AFAS hanteert.
Mijn vraag: Hoe zijn jullie hiermee omgegaan én wat vult een medewerker aan vervoermiddel in wanneer hij/zij dagelijks meereist met een collega die een leaseauto van de zaak gebruikt?
Hoe ga je nu precies om met de kilometervergoeding bij de afwijking? Past men het bedrag automatisch aan of accepteer je nu dat de berekening tijdelijk hoger is? Voor de Enquete is het prima zolang het uitgaat van de kortste route woon-werk die over het algemeen wordt toegepast. (Lees pagina 43 van de Handreiking)
Voor carpoolers hoef je niks te doen, ze corrigeren dit automatisch op basis van een landelijk gemiddelde. Zolang de collega die in de lease auto rijdt alle voertuigskilometers registreert is dit voldoende. (Lees pagina 14 van de handreiking)
Dank voor je reactie, blij mee! Puntje 2 wist ik inderdaad, maar goed om het ook nog eens van een mede AFAS-beheerder (gokje?) bevestigd te lezen.
In ons overleg gaf men aan dat ze de kilometers en het kaartje niet willen zien omdat men té veel vragen en opmerkingen verwacht (al is het maken van een FAQ / disclaimer natuurlijk sowieso een vereiste).
De komende paar maanden moet vrijwel iedere medewerker fiks omrijden ivm werkzaamheden aan één van de hoofdwegen richting ons pand. Idealiter zou zo’n berekening eigen géén rekening moeten houden met werkzaamheden aan de weg omdat deze altijd van tijdelijke aard zijn.
Binnen onze organisatie wil men de enquête énkel gebruiken voor medewerkers om hun vervoermiddel en reisdagen in te vullen. Maar het lijkt niet mogelijk te zijn om in de context hiervan te komen. Heeft iemand enig idee of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb ook gestemd. We zagen dit vanmorgen. Zou toch zweren dat ik op ‘mob’ en ‘enq’ geen zoekresultaten vond in de wensenlijst. Fijn dat ik 'm hier wel kon vinden.
Het is ook erg jammer dat de pagina-opmaak niet aangepast kan worden voordat de enquête voor alle medewerkers ingestuurd wordt. De opmaak is niet mooi; geen marges tussen de kolommen, de toelichting staat niet op een duidelijke plaats, etc. Ook op de aanpassenpagina willen wij graag een toelichting zetten.
Bij ons werken diverse medewerkers op meerdere locaties, dus per dag het aantal kilometers invullen is voor ons een vele betere optie. Nu moeten we uitleggen dat ze de hoofdlocatie in moeten vullen, die dan voor alle dagen geldt.