Goedemiddag,
Ik ben bij een opdrachtgever bezig met de inrichting van de werklocatie functionaliteit in de AFAS Pocket app. Zijn er al meer gebruikers die hier mee aan de slag zijn gegaan?
Ik loop tegen een aantal praktische zaken aan en ben benieuwd of dit ook anders kan.
- De medewerker krijgt op basis van zijn/haar rooster nu standaard voor de werkdagen reiskosten uitbetaald. We zijn bang dat omdat het zonder actie van de medewerker toch wel uitbetaald wordt, zij geen noodzaak zien om eventuele wijzigingen (bijv. een thuiswerkdag) door te voeren.
Vraag: Bestaat in deze functionaliteit de mogelijkheid dat medewerkers geen reiskosten uitbetaald krijgen als ze niks invullen? Dus eigenlijk wil ik geen vooringave vanuit de werklocatie (rooster), maar dat ze zelf per dag aan moeten geven of ze op kantoor of thuis gewerkt hebben. Deze werkwijze zijn zij nu ook al gewend echter dan buiten AFAS om.
- We hebben ook medewerkers met een lease-fiets of lease-auto. Zij hebben geen recht op reiskostenvergoeding als ze met de lease-fiets of lease-auto naar het werk komen. Uiteraard moeten zij wel aan kunnen geven dat ze thuisgewerkt hebben.
Vraag: Kunnen er extra vervoermiddelen aangemaakt worden bijvoorbeeld de lease-fiets om er vervolgens voor te zorgen dat er geen uitbetaling plaatsvindt als dit vervoermiddel gekozen wordt. Zover ik kan zien kan dit niet. Is er nog een andere oplossing?
- Daarnaast hebben we ook medewerkers met een NS Business Card van de zaak, ook zij hebben geen recht op reiskosten als zij de kaart gebruiken. Ze moeten in dat geval wel thuiswerkdagen kunnen opvoeren. Dit is makkelijk op te lossen door in de werklocatieregel (rooster) het vervoermiddel op Openbaar vervoer te zetten en het looncomponent reiskosten openbaar vervoer (werklocatie) niet te activeren.
Vraag: Is hiervoor nog een andere oplossing te bedenken?
Ik zou graag willen leren van jullie inzichten en het gebruik van deze functionaliteit.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Vriendelijke groet,
Priscilla