Externe integratie / Iframe mogelijkheden InSite

Op verzoek, bij deze een AFAS geheim op zichzelf met mijn video-instructie rondom externe integratie/Iframe mogelijkheden op InSite m.b.v. GitHub:

Zie hieronder het in GitHub toegepaste HTML script t.a.v. de in de video gebruikte voorbeeld nieuws feed.

<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<iframe src="https://feeds.nos.nl/nossportformule1" title="Nieuws" width="330" height="600" style="border:1px solid black;">>
</iframe>

</body>
</html>
2 likes

Bedankt voor de uitlegvideo! Wat zijn de use cases waarbij je Github zou gebruiken ipv de standaard iFrame mogelijkheid in Insite? Mij is niet helemaal duidelijk wat Github toevoegt aan functionaliteit.

1 like

Dank voor je vraag! Zoals in de video uiteengezet gebruik ik GitHub in dat geval voor de integratie van een andere website op basis van een “vaste” oriëntatie waarnaar de integratie zich moet verhouden. Uiteraard is het integreren ook niet met alle externe bronnen/websites zomaar mogelijk.

In de praktijk kan je in zo’n HTML script nog verder gaan en heb ik bijvoorbeeld een situatie ingericht waarin ik een externe (openbare) nieuwsberichtenpagina (website) heb geïntegreerd maar aangezien er op die bronwebsite/pagina ook een reclame(banner) in de kop van die pagina aanwezig is, wil ik dat bij het laden van die integratiepagina, er ook automatisch gescrold wordt naar een het punt op die webpagina waar de nieuwsberichten starten. Dat kan je met behulp van het juiste script in GitHub dan ook ook voor elkaar krijgen. Feitelijk verpak ik de externe bronpagina in een verpakking in Github met daarin gedragingseigenschappen om die vervolgens weer te kunnen verpakken op InSite. :wink:

Een andere praktijksituatie die ik niet in de video uiteengezet heb maar wel heel kort als voorbeeld benoem, is de countdown timer (voor periodiek terugkerende evenementen) die ik d.m.v. een HTML script heb opgemaakt en zo vanuit GitHub geĂŻntegreerd is op InSite.

Als je dus wat ervaring hebt met programmeren in HTML, CSS en JavaScript dan zijn er meer mogelijkheden te bedenken waarin GitHub dan dus feitelijk in de publicatie van een op InSite te integreren externe web-bron/functionaliteit voorziet.

Hallo Roderik,
Bedankt voor de video met uitleg over iFrame. Graag zou ik iFrame willen gebruiken om door te klikken naar een volgende taak. Momenteel is het niet mogelijk om taken achter elkaar af te handelen. Je wordt steeds teruggestuurd naar de startpagina. Weet jij of het mogelijk is om bijvoorbeeld de taken inkoopfactuur of inkoopaanvraag te onttrekken uit mijn takenbakje en dat je bijvoorbeeld links de iframe taken hebt en rechts de iframe van de geopende taak.

Ik hoor graag of er iets mogelijk is

Hi Jordy,

V.w.b. het in een reeks achtereenvolgend door kunnen werken van inkoopfactuur en/of aanvraag taken bestaat daar (mede vanuit de bouwbranche) wel een wens voor op de openbare wensenlijst van AFAS: Wensenlijst Profit, InSite, OutSite & Pocket
In het verlengde valt daar ook Wensenlijst Profit, InSite, OutSite & Pocket onder te scharen.
Op de huidige oplossing v.w.b. de getoonde de 3 “snelknoppen” in het “Mijn Taken” overzicht is ook nog wel wat aan te merken: Wensenlijst Profit, InSite, OutSite & Pocket

V.w.b. je opmerking dat je altijd teruggestuurd wordt naar de startpagina is het in principe al wel zo dat er wordt terug genavigeerd naar het exacte webpart (paginaonderdeel) v.w.b. het Mijn taken overzicht vanuit waar je de voorgaande factuur/aanvraag hebt benaderd.

Het toepassen in een zelf samengestelde iFrame is in dit geval niet mogelijk aangezien de beveiliging v.w.b. de AFAS/InSite webpagina’s het niet toestaat om die zomaar extern te gebruiken. Mijn voorbeelden van integratie zijn in feite ook alleen van toepassing t.a.v. openbare externe webbronnen.

Voor de wens Wensenlijst Profit, InSite, OutSite & Pocket is de vraag ook wat voor exacte oplossing AFAS ervoor kan weten te programmeren aangezien ieder inkoopfactuur dossieritem v.w.b de taakbestemming(en) op hetzelfde moment kan bevinden bij meerdere gebruikers en op basis daarvan het vervolgen (door-navigeren naar een volgend volgnummer) dan dus ook flexibel uitvoerbaar moet zijn. Stel dat een factuur met volgnummer 2 als taakbestemming bij meerdere gebruikers ligt en Gebruiker B de factuur met volgnummer 2 accordeert terwijl Gebruiker A nog in de v.w.b. volgnummering voorgaande factuur met volgnummer 1 zit en die accordeert, dan is het wellicht de bedoeling dat beide gebruikers uitkomen in de factuur met volgnummer 3 of misschien juist alleen gebruiker A in factuur met volgnummer 3 en Gebruiker B in de factuur met volgnummer 4 omdat Gebruiker B op dat moment geen onderdeel is van taakbestemming van de taak waarin de factuur met volgnummer 3 zich bevindt.