Inkoopfacturen komen niet in de boekhouding

Af en toe worden bij ons e-facturen verwerkt en gejournaliseerd, maar komen niet in de boekhouding. Er wordt wel een journaalpostnummer gekoppeld aan de e-factuur, maar er volgt geen financiële mutatie. Ik kom dit in 2 omgevingen tegen (onderwijs en zorg). Wie herkent dit en heeft een oplossing of weet de oorzaak?

Hoi Albert,

Nog nooit gezien; weet je zeker dat ze niet per ongeluk worden weggegooid door iemand?

Het kan zoveel zijn. Heb je een voorbeeld waar het misgaat, dan kun je dit stap voor stap in de testomgeving testen ? Zijn het inkopen met een verplichting? Zijn het inkopen met meeerdere grootboekrekeningen ? Staat een grootboekrekening goed ingesteld qua btw tarief?

Hallo Robert,

Het gebeurde idd dat journaalposten van inkoopfacturen verwijderd werden. Dat doen de collega’s nu niet meer. Wat nog wel gebeurt, is dat een journaalpost wordt aangepast door een andere crediteur te kiezen dan bij de initiële boeking. Dat heeft tot gevolg, dat het dagboeknummer van de journaalpost verdwijnt. In de lijst e-facturen geeft dat een vreemd beeld. Factuur is ‘verwerkt en gejournaliseerd’ , maar heeft geen dagboeknummer.

Een derde situatie kan ik nog niet verklaren. Mogelijk iets vergelijkbaars met het aanpassen van de crediteur. We zien facturen in de lijst e-facturen zonder dagboek, ‘verwerkt en gejournaliseerd’, met een journaalpostnummer, maar die zijn niet terug te vinden in de boekhouding.

Hallo Bas,

Zie mijn vorige reactie.

Hartelijke groet, Albert