Instantieregel gevuld, LHK veld blijft leeg - onboarden

Hoi allemaal,

Ik loop tegen het volgende probleem aan bij het registreren van de loonheffingsverklaring:

• Wanneer ik op “registreren loonheffingsverklaring” klik, wordt er wel een instantieregel aangemaakt.

• Het veld loonheffingskorting blijft echter leeg bij de medewerker.

• Op de beoordeelpagina staat wél “toepassen” ingevuld en het formulier is ondertekend, dus ik verwacht dat dit zou worden overgenomen. (ook al starten ze in de toekomst).

Wat ik tot nu toe heb gecontroleerd:

• In het profiel van de loonheffingsverklaring is er geen tabblad context. Dit gaat via het onboardingprofiel, tabblad instantie.

• In de beoordeelcontext gebruik ik de optie “voorkeurswaarde overnemen van originele instellingen”. Ik ging ervan uit dat hiermee de ingevulde waarden worden meegenomen, maar dat lijkt niet te gebeuren.

Mijn vraag:

• Kijk ik op de juiste plek om dit probleem te analyseren?

• Of mis ik nog een instelling waardoor de waarde “loonheffingskorting toepassen” niet in de instantieregel terechtkomt?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hi Wil,

Als ik jouw bericht lees, dan zou ik verwachten dat de inrichting klopt en dat de waarde over zou moeten worden genomen bij het Onboarden, maar ik ben benieuwd hoe het Onboarden bij jullie is ingericht. Ik heb met name de volgende vragen:

• Wanneer wordt de loonheffingsverklaring in het proces opgestart
  • Kan het Onboarden al verwerkt worden voordat je de loonheffingsverklaring hebt geregistreerd

Groeten Wouter

Hoi Wouter,

De aanvullende gegevens worden uitgevraagd bij de actie Akkoord, door naar sollicitant voor ondertekening. Hier worden de draaiboek taken afgeschoten waaronder ook de loonheffingsverklaring.

Het komt wel voor dat de Arbeidsovereenkomst als ondertekend is, maar dat de loonheffingsverklaring nog niet is ondertekend. Zou dat het issue zijn? Dat ze al tekenen voordat de onboarding is geregistreerd. Nu willen wij namelijk dat ze z.s.m. de arbeidsovereenkomst tekenen zodat we ermee door kunnen. Nog best veel hulpen vullen pas wat later hun Loonheffingsverklaring in. Als dat het probleem is dan gaat er waarschijnlijk wel wat snelheid verloren in het proces.

Ik hoor graag je gedachten. Bedankt alvast!
image

Hi Wil,

Ik vermoed dat het misgaat in het proces doordat je in sommige gevallen al registreert voordat je de loonheffingsverklaring hebt verwerkt. Ik zou je adviseren om twee tests te doen om dit te controleren.

• Onboarden opstarten voor een nieuwe medewerker waarbij je eerst de loonheffingsverklaring invult en afrond voordat je de arbeidsovereenkomst ondertekend en het Onboarden registreert.
  • Onboarden opstarten waarbij je de loonheffingsverklaring pas invult en afrond na ondertekening van de arbeidsovereenkomst en registratie van het Onboarden.

Ik verwacht dat het in de eerste test wel goed zal gaan, maar dat je bij de tweede test jouw situatie zal zien dat de loonheffingskorting leeg blijft.

Ik ben precies hier tegenaan gelopen en we hebben hier te maken met wat verwachtingsmanagement.

De workflow voor het vastleggen van de loonheffingsverklaring muteert de instantie regel niet.
Dit staat ook op de help van AFAS.

Dit betekend dat het veld dat gebruikt wordt in de onboarding leidend is voor de instantie regel.
Hoe je die 2 in sync houd is nu een punt waar ik nog mee worstel en een oplossing voor zoek.

Wat ik wel weet is, dat zolang de startdatum van de medewerker nog niet is bereikt het veld in de instantieregel leeg blijft. Zodra de startdatum is bereikt lijkt deze bij gewerkt te worden met de waarde die in de onboarding workflow staat.

Waarom het vastleggen van de verklaring niet leidt tot het correct vastleggen van de instantieregel begrijp ik aan de ene kant, maar tegelijk is het totaal niet logisch.
Je kunt dus in de onboarding aangeven toepassen, terwijl de verklaring op niet toepassen staat (of visa versa).

Iemand die hier nog leuke ideeen over heeft is zeker welkom om deze te delen.

Ik heb er toch maar eens een ticket op ingestuurd bij AFAS en inmiddels een antwoord terug ontvangen.

Het dossieritem voor loonheffingskorting moet éérst worden geregistreerd voordat het onboarden geregistreerd wordt. Anders gaat profit op zoek naar een “willekeurige” instantieregel. Hierdoor kan Profit deze niet vullen bij de medewerker.

Profit kijkt altijd naar de actuele waarde die al in de stamkaart van de sollicitant staat.

Die waarde is op dat moment nog leeg, omdat de keuze van de sollicitant pas later (handmatig) in Profit wordt verwerkt.

Dit gebeurt in de volgende situatie:

• je zit in de workflow Onboarden en de sollicitant opent vanuit die workflow de taak Loonheffingsverklaring.

– Op de aanpassenpagina van die taak toont Profit de actuele gegevens uit de stamkaart; het veld Loonheffingskorting is dus leeg.

Bij ons gaat het vooral mis als wij al de onboarding doorzetten terwijl de LHV workflow nog loopt. Dit is een realisteit want je wil zo snel mogelijk die AOVK de duur uit hebben en getekend retour.

Ons ticket ligt nu bij productontwikkeling want we zijn echt niet enige. Er loopt divers onderzoek naar hoe dit beter kan.

De enige oplossing is dus de LHV Workflow te beschouwen als “Verplicht dossieritem” en te wachten tot deze retour komt voor je verder gaat met je onboarden. Voor ons is dit zeker geen oplossing, we willen daar niet op wachten. Ik ga toch maar weer verder kijken of ik de twee workflows kan vergelijken. Al ga ik het mezelf waarschijnlijk vrij gemakkelijk maken.

Standaard staat de onboarding workflow op toepassen. Stel dat een medewerker in de LHV workflow aangeeft dat deze niet wil toepassen, dan zet ik de WF door naar de juiste afdeling om dit vanaf indienst datum aan te passen.. want de waarde bij de instantie wordt pas zichtbaar bij indienstdatum (zucht…).

Kan je het registreren van de loonheffingsverklaring niet met een conditie laten uitvoeren (Toegevoegd als medewerker = ja)? Dan wacht de registratie tot het onboarden is geregistreerd (in geval van een nieuwe medewerker).

We willen niet wachten met de onboarding, we willen door en registratie simultaan laten lopen.
Dit om zo snel mogelijk het contract eruit te krijgen.