Als je een bericht via een berichtsjabloon verstuurt naar een sollicitant bijvoorbeeld een afwijzing is het bericht nergens meer terug te vinden. hoe kan ik zorgen dat het berichtsjabloon als dossier item bij de sollicitant komt dan je dat kan terug kan vinden? of als bijlage bij de sollicitant.
als de community nog een andere suggestie hebt hoor ik dit graag alvast bedankt.
Goedemorgen,
Zover ik weet is dit alleen mogelijk via een signaal.
In de situatie die je beschrijft lijkt eens signaal ook niet de ideale oplossing.
Ik kan nog wel wat oplossingen verzinnen, maar niets dat echt de schoonheidsprijs verdiend. Bijvoorbeeld, een document inrichten dat precies gelijk is aan het berichtsjabloon en die als bijlage genereren. Echter zit je dan weer met dubbel onderhoud als er iets aangepast moet wordenâŠ
Ben ook benieuwd of er organisaties zijn die dit anders hebben opgelost.
Hoi Mark,
dankjewel voor het meedenken, een signaal is inderdaad niet de ideale oplossing.
ik wacht af wat andere erover te zeggen.
als je nog andere suggesties hebt hoor ik dit graag hoor.
Graag gedaan!
Ik heb de titel aangepast in de hoop dat er meer reacties worden toegevoegd
Ik zie wel dat er een wens voor open staat bij AFAS. Als je dat nog niet gedaan hebt kun je hier je stem aan toevoegen:
Hi bedankt voor de tip, ik heb meteen mijn wens ervoor uitgesproken, blijkbaar kan het dus echt niet.
nou hopelijk genoeg stemmen zodat afas ermee aan de slag kan.
Hey NTR,
Mogelijk helpt dit (oude) afas geheim je verder:
Hoi Stijn!
Er is altijd een AFAS-vraag geweest die ik uit alle macht probeerde te ontwijken:
âHĂ© Jos⊠Leuk dat je standaard mails kan versturen vanuit AFAS.
Maar wat als ik ZELF mijn mail wil typen?â
âNouâŠ,â begon ik dan twijfelend.
'Je kan velden persoonlijk maken, zoals de aanhef.â
Gevolgd door een pijnlijke stilte, waarna ik aanvulde:
âMaar het gaat toch om een standaardproces?
Dan kan de inhoud van elke mail toch hetzelfde zijn?â
Jarenlang was dat mijn antwoord.
Maar eerlijk gezegd, ik geloofde er zelf niet in.
Want ik snap de behoefte heel goed.
Er zijn gewoon momenten wanneer je een persoonlijk bericht wilt sturen, denk aan:
- Sollicitanten binnen de krappe arbeidsmarkt.
- (Potentiële) klanten
- Een emotioneel proces met een medewerker
Daarom is het zelf typen van mails ook een van de meest populaire wensen bij AFAS.
Maar dit is nog een groot geheim binnen de meeste organisaties:
Deze wens kan je - sinds een jaar (Profit 21) - inrichten met een creatieve oplossing!
Binnen 2 minuten weet jij ook hoe dit moet:
1. Het veld âLaatste reactieâ gebruiken voor je volledige mail
Sinds Profit 21 kan je het veld âLaatste reactieâ gebruiken.
Dit veld was bedoeld om meer inzicht te geven in weergaves en mails.
Maar wat als wij dit veld gebruiken voor de héle mail?
Dan kunnen wij dit veld gebruiken als inhoud voor de mail.
Dat ziet er met de inrichting dan zo uit:
2. Noodzakelijke stappen om âlaatste reactieâ te gebruiken
Nu hebben we alleen nog enkele stappen nodig om dit alles te laten werken:
- Koppel de mail aan de juiste workflowstap
- Verplicht de reactie in de workflowactie (voorafgaand aan de mail)
- Beschrijf in de toelichting wat de gebruiker moet doen.
Dit is wat de gebruiker dan ziet:
3. Waardevolle toevoeging: combinatie met sjablonen
Als je goed hebt opgelet in de afbeeldingen, zie je dat ik ook werk met sjablonen.
Binnen het berichtsjabloon voeg ik een standaard tekst onderin (in de footer) toe. Zo ziet de gebruiker vanuit waar de mail komt.
Daarbij heb ik reactiesjablonen toegevoegd in het type dossieritem. Zo kan de gebruiker alsnog een sjabloon kiezen als basis (en die naar wens aanpassen).
Het resultaat
Na slechts 5 minuten inrichten is dit het resultaat: