Wij willen de styling van onze InSite moderniseren en ik zou graag van anderen horen hoe jullie dit aanpakken.
Op dit moment is bij bijna alle paginaonderdelen gekozen voor: ‘afwijkend van thema’. Ik ben zoekende naar de beste manier om van een oude naar nieuwe InSite te gaan, waarbij medewerkers zo min mogelijk last hebben van de wijziging.
Ik ben van plan om het volgende te doen:
• Ik heb het nieuwe thema ingericht op de testomgeving, deze wil ik exporteren en op de productieomgeving importeren. (dit blijkt een werkdag te duren voordat het goed gaat, maar dit terzijde)
• Ik wil een kopie maken van de huidige InSite op productie en deze kopie tijdelijk verwijzen naar een nieuwe url. Daar wil ik alles klaar maken en vervolgens bij het live zetten de url omzetten, zodat InSite 2.0 op de goede url zichtbaar wordt.
Nou loop ik er tegenaan dat alle wijzigingen die je op productie doet, gelijk al zichtbaar zijn, tenzij je alles in concepten zet of kopiëen maakt van de betreffende pagina’s. Heeft iemand tips; is hier nog een slimmere manier voor te bedenken of zou iemand dit anders aanpakken?
Ik lees heel graag mee.
Hier hetzelfde soort situatie. Bij ons is de kleur groen en geel van onze huisstijl aangepast. De kleur groen is bij pagina-onderdelen toegevoegd als achtergrond kleur (bijvoorbeeld bij toelichtingen in workflow taken). Dit is steeds handmatig gedaan.
Als je inderdaad bij alle pagina’s gebruik hebt gemaakt van een afwijkend thema, dan kan je het beste een nieuwe (tijdelijke) url aanvragen en dan een gehele nieuwe site aanmaken in Profit (gebaseerd op een kopie van de productie).
Deze nieuwe site bouw je op volgens je nieuwe thema en daar kan je ook al je pagina’s voorzien van het juiste thema.
Omdat je echt een nieuwe site aan het maken bent, heeft de productie site geen last van je aanpassingen. Wel moet je er rekening mee houden dat de aanpassingen die in productie gedaan worden niet in je nieuwe omgeving zichtbaar zijn. Deze moet je dus tijdelijk op 2 plekken wijzigen.
Zodra je klaar bent om je nieuwe site in productie te zetten, wissel je de url’s om, zodat je nieuwe site op de oude url beschikbaar komt.
@RichardvanSchie bedankt voor deze tip! Het stond nu niet concreet op de planning om te gaan aanpakken, omdat ik het idee had dat ik dit pagina voor pagina moest gaan doen.
Met deze tip kan ik het misschien alsnog op de planning krijgen.
Maar als ik aanpassingen doe op een pagina – ik heb bijv. ‘test’ toegevoegd, wordt deze wijziging op beide sites gepubliceerd. Zie ik iets over het hoofd? Of is het wijzigen van inhoud / paginaonderdelen / etc op de betreffende pagina’s (toch) niet mogelijk zonder dat het overal wordt doorgevoerd?
De pagina’s worden tussen verschillende sites gedeeld. Alleen het site menu en het aan de site gekoppelde thema niet.
Inderdaad alle pagina’s in concept laten staan en op het moment van overgang alle concept pagina’s publiceren (moet helaas pagina voor pagina) en vervolgens de kopie-site aan de gewenste URL koppelen.
Ik heb vorig jaar bij onze organisatie ook een nieuwe Insite gemaakt. Ik heb toen in het menu een nieuw menu toegevoegd en op onzichtbaar gezet. Hier heb ik kopieën van de pagina’s toegevoegd en ben deze vervolgens gaan bewerken (met uitzondering van de prs-pagina’s, deze moeten in concept). Daarna heb ik een testomgeving gemaakt en hier het nieuwe menu zichtbaar gemaakt. Vervolgens heb ik het thema gemaakt. Op de dag van de live gang verwijder je het oude menu en zet je het nieuwe op zichtbaar en koppel je het juiste thema. Misschien werkt deze manier ook voor jullie?
Groeten, Angela