Tips voor efficiënt en handig gebruik van InSite

Er zijn legio mensen die mooiere InSites kunnen maken dan ik; zie ook: De mooiste AFAS InSite en OutSite voorbeelden ter inspiratie

Maar een goede InSite is niet alleen mooi; maar ook snel en praktisch. Hier een aantal zaken waar ik altijd op let bij het bouwen/optimaliseren van InSites:

1. Breedte van de Site:
    • Idealiter past InSite op alle schermen. Tegenwoordig is bijna elk scherm HD dus kun je tot 1920px gebruiken. Dan dek je alle laptops en tablets af. Breder dan dat en zaken gaan uit het scherm lopen; smaller en je kunt minder info kwijt.
  2. Een goede portalpagina heeft ruimte en een plan:
  3. Zorg dat pagina’s snel laden:
  4. Afstand is de vijand van goed gebruik
    • Zorg dat alle processen snel gevonden worden.
      • Hoe verder je moet graven; hoe moeilijker het is om de juiste plek te vinden. Ik hanteer de stelregel dat ik in drie klikken op de juiste plek moet komen . Een declaratiepagina die 8 klikken diep zit wordt echt niet gevonden.
      • Zet de meest gebruikte processen op de startpagina. Inventariseer welke acties het meest gedaan worden vanuit InSite en link daar rechtstreeks naartoe via de startpagina. Gebruik je de Pocket App (nog) niet bijvoorbeeld dan wil je waarschijnlijk verlof/verzuim/declaraties direct vanaf de startpagina kunnen benaderen
  5. Georganiseerde takenlijsten op de startpagina
  6. Informatiebolletjes en toelichtingen:
    • Zaken zijn logisch voor wie ze bouwt en ontwerpt. De rest heeft hulp nodig. Met informatiebolletjes kun je toelichten wat iemand in een veld moet vullen of wat er nou precies staat: Informatiebolletje bij veld vullen/wijzigen - Help Center Nederland
    • Met tekstblokken kun je in een paar zinnen uitleggen wat voor proces iemand in gaat en wat er van diegene verwacht wordt. Hiermee geef je extra context aan de stappen en processen die men doorloopt op InSite. Bijvoorbeeld bij een instuurprofiel kun je opnemen wat dat profiel uniek maakt tov. de andere profielen.
  7. Bonustip voor de beheerder: “thema’s”

Meer best practices zijn hieronder altijd welkom!

1 like