Wanneer we iemand willen onboarden dan vullen we de voor- en achternaam in en vervolgens de geboortedatum. Daarop wordt vervolgens ook gezocht of dat deze persoon al eens eerder bij ons gewerkt heeft voor een eventuele her-indienst. Maar stel dat iemand is die voor een eerste keer bij ons solliciteert maar hij/zij vult geen geboortedatum in dan is het niet mogelijk om de persoon te onboarden zonder de persoon zijn/haar geboortedatum.
Ik ken zelf geen organisatie(s) die geboortedatum verplicht stellen bij het opstarten van het Onboarden. Stel je deze verplicht, dan moet je in jouw situatie een sollicitant al verplichten om hun geboortedatum tijdens het solliciteren door te geven. Dit lijkt mij niet wenselijk, dus zou je al een tweede Onboarden profiel moeten maken waarin geboortedatum niet verplicht is voor compleet nieuwe medewerkers. Dat zorgt voor dubbele inrichting en onderhoud.
Mijn advies zou zijn om te kijken naar de slimme matching van AFAS Sollicitanten inrichten - AFAS Help Center. Daarbij zou ik het veld geboortedatum optioneel maken bij het starten van het Onboarden en e-mail privé en mobiel privé verplichten. Deze gegevens vraag je vaak al voorafgaand het Onboarden uit bij sollicitanten en veranderen niet vaak.
Mocht AFAS geen match vinden doordat e-mail privé of mobiel privé afwijkt, maar heb je wel een geboortedatum, dan kan je die alsnog invullen omdat je het veld nog zichtbaar hebt staan op de aanmaakpagina.
Wellicht is het matchen op naam + mailadres beter inderdaad. We hebben onlangs een her-indienst situatie gehad met een medewerker die dezelfde voornaam en achternaam had. Ik denk dat ik het profiel hierop ga aanpassen, dank voor het meedenken!