Passkey instellen op mobiel

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik zou graag ook de passkey willen instellen op mijn mobiel zodat ik dus ook makkelijker kan inloggen vanuit een ander systeem dan mijn werk laptop middels mijn mobiel.

Hiervoor wil ik dus een stappenplan voor de collega’s maken, echter wil ik het zelf eerst ook goed begrijpen. Voor de laptop is het geen probleem echter voor de mobiel weet ik niet wat er fout gaat. Zijn er misschien al mensen uit de community die hier een werkinstructie voor hebben specifiek voor mobiel?

Waar het bij mij dus op vastloopt is het volgende:

1. Ik ga naar login.afasonline.com/Security
  2. Klik bij “Passkeys” op “Toevoegen”
  3. Vervolgens wordt er vanuit ons systeem een PIN gevraagd, die ik vervolgens invoer en bevestig
  4. Vervolgens bevestig ik met klik op “OK” onderstaand scherm

image

1. Daarna bevestig ik het volgende pop-up scherm met “OK”
    image

2. Daarna volgt onderstaand scherm en daar loopt het bij mij op vast
    image

Ik ben dus even op zoek naar wat ik hier verkeerd doe. Alvast dank voor het meedenken!

1 like

Ik krijg de indruk dat dit óf eigenlijk iets heel eenvoudigs is óf dat Passkey nog niet echt toegepast wordt door de meeste AFAS-klanten…:frowning:

Hallo Vincent,

wij zijn hier bezig met de Passkeys. We komen de volgende issues tegen:

• Telefoons: Passkey is een functionaliteit die op de telefoon zelf mogelijk moet zijn. We zien dat oudere Samsung A modellen en Fairphones bijv. die functionaliteit nu nog niet hebben. Het werkt wel op Samsung S serie, nieuwer Samsung A en IPhones. Check dus op internet of je telefoontype de passkey functionaliteit al heeft.
  • Laptops: hebben doorgaans bluetooth en dan kan passkey via telefoon; of je hebt geen passend telefoon maar wel een laptop max ca. 3 jaar oud waar biometrie op mogelijk is. Dan kun je dat instellen.
  • Computers: hebben bij ons doorgaans geen bluetooth en geen biometrie. Enige optie is hier toegang tot Windows Hello en externe key. Onze ervaring: Instelling windows Hello is omslachtig en je moet dus elke keer die externe key gebruiken.
    De meeste collega’s (can 70) zijn over. Maar voor bovenstaande gevallen zijn we nog aan het zoeken (cq. wachten dat telefoons in de pas gaan lopen). Gelukkig zet AFAS de wachtwoord/cijfer authenticatie niet per direct uit.
2 likes

Ik maak gebruik van Bitwarden, een password manager, en die ondersteunt pass keys. Met 2 klikken log ik in op AFAS Online.

Dit topic is wel interessant om te volgen, want zoals we nu al kunnen zien zijn er diverse manieren om een passkey in te stellen. Dat zal een leuke uitdaging worden voor de interne servicedesk met al die verschillende apparaten en applicaties. Een eenduidige richtlijn lijkt er nog niet te zijn…

Dank Carolin en Remco voor jullie ervaringen! Inderdaad is er toch best wel wat variatie mogelijk, maar aangezien ik voor 1 organisatie werk is de variabele in dit geval de telefoon. De passkey op de eigen laptop werkt vooralsnog prima (zelf gebruik ik de Windows PIN) en inderdaad via biometrie kan ik ook op de pocket app inloggen.

Ik ga op een privé-laptop nog eens kijken of ik daarop óók een passkey kan instellen en laat het hier weten.