Inloggen op OutSite met twee-factorauthenticatie

Ik ben bezig met het inrichten van het nieuwe onboarden.
De nieuwe medewerkers moeten op OutSite inloggen met twee-factorauthenticatie. Dat kan met AFAS Pocket of een andere app, maar bij beide apps moet je een QR-code scannen. Als je geen ander device hebt dan je mobiele telefoon, kun je de QR-code niet scannen.

Heeft iemand hier een oplossing voor?
We kunnen ons namelijk voorstellen dat er mensen zijn, die alleen een mobiele telefoon hebben en verder geen ander device.

Hoi Hanneke,

Dit kan vaak vanaf een schermafbeelding in de telefoon zelf. Zie bijvoorbeeld deze tutorials: Hoe kun je een QR-code scannen die op je iPhone staat? > Qr code scannen van een foto of screenshot, zo doe je dat!

Hoi Robert,

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb zelf een Samsung en als ik via Google lens de schermafbeelding van de QR-code ‘scan’, dan wordt alleen de Pocket app geopend en wordt er niet gekoppeld, waardoor ik alsnog de code moet scannen via de Pocket app.
We hebben ook een paar keer geprobeerd om te koppelen via de omgevingssleutel, maar dat werkt niet, de activeringscode wordt niet verzonden.

Hoi @HannekeVanEert,
En als je de code die onder de QR in Outsite gegenereerd word in de authenticator handmatig invuld? En vervolgens koppelen natuurlijk.

Ik had vanmorgen even snel getest, dan zou je hem zonder QR te scannen moeten kunnen activeren

Goedemorgen Wilco,

Bedankt voor je reactie!
Ik zie geen code onder de QR-code staan, zie onderstaande afbeelding.

In de Pocket app kan ik kiezen uit ‘Tik om te scannen’ en ‘Anders aanmelden’.
Scannen gaat dus niet en je kunt dan ook niet anders kiezen.
Via ‘Anders aanmelden’ moet je de omgevingssleutel invoeren, waarna je een activeringscode zou moeten krijgen, wat niet gebeurt helaas.

Hoi @HannekeVanEert,
Ik gebruik de Microsoft Authenticator hiervoor en niet de AFAS pocket app. Als je een stap eerder in Outsite voor inloggen met vertificatiecode kiest, zul je zien dat er onder de QR een code wordt gegenereerd.

Dank je wel Wilco!
Ik heb het getest met de Google Authenticator.
Er staat inderdaad onder de QR-code een code en je kunt klikken op ‘De app staat op dit mobiele apparaat’.
Heel erg jammer dat dit niet mogelijk is bij de Pocket app, want het is natuurlijk fijn als de nieuwe medewerker die meteen kan gebruiken, kunnen ze daar ook alvast aan wennen.

Hoi @HannekeVanEert,
Klopt, zou inderdaad een mooie toevoeging zijn.
Goed om te horen dat het in ieder geval gelukt is.