Profiel aanpassen inkooprelatie Insite

Wij willen onze gebruikers graag de mogelijkheid geven om bepaalde inkoopfacturen in te zien via Insite. Echter niet voor alle inkooprelaties, denk bijvoorbeeld aan de Belastingdienst e.d.

Op basis van deze help pagina zouden we hiervoor gebruik dienen te maken van het autorisatiefilter Workflow inkoopfacturen.

Om dit ook in de toekomst onderhoudbaar te houden zouden we graag de inkooprelaties filteren op basis van het inkooprelatieprofiel. Dit betekent echter dat het niet de bedoeling is dat dit profiel door iedereen gewijzigd kan worden.

Bij het aanmaken van de inkooprelatie kunnen we dit veld verbergen, echter zie ik geen mogelijkheid om de context van de aanpassen pagina te wijzigen. De context van de aanmaken pagina werkt niet door op de aanpassen pagina.

Een optie zou zijn om de pagina “Basisgegevens” niet op te nemen in de aanpassen pagina, echter zouden we dan ook bijvoorbeeld de besteller niet kunnen aanpassen.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Hi Gijs!

Ik krijg dit helaas ook niet voor elkaar. Mocht iemand weten hoe je deze pagina kan aanpassen, dan hoor ik dat ook graag.

Workaround: maak een weergave waarin je alleen inkooprelaties toont zonder het profiel vertrouwelijk. Autoriseer deze weergave voor alle medewerkers.
Maak een andere weergave voor mensen die alle inkooprelaties mogen zien. Autoriseer deze weergave alleen voor deze mensen.

Hi Jos,

Bedankt voor de reactie.

Ik begrijp de workaround, echter is dit geen waterdichte oplossing.
In de URL van de inkooprelatiepagina staat namelijk het inkooprelatienummer. Door bijvoorbeeld een inkooporder aan te maken kun je als gebruiker dan alsnog het relatienummer weer terugvinden en op de pagina komen.

Ik zie dat er ook wensen op de wensenlijst staan bij AFAS, ik ben dus bang dat dit niet mogelijk is.

Voor mede geĂŻnteresseerden, stem op onderstaande wens!
https://idee.afas.nl/ideas/ALG-I-246

Hi Gijs,

Daar heb je een goed punt.

En als je nog een stapje verder gaat?
De inkoopfacturen zijn nu te zien op de stamkaart van de inkooprelatie. Als je op de stamkaart de inkoopfacturen wegfiltert (van specifieke inkooprelaties) en een apart tabblad toevoegt voor inkoopfacturen voor geautoriseerden.

Je kan een kopie maken van het dossier door de titel en de link te tonen. Vervolgens klik je hierop en kom je op de unieke pagina van de dossier van de inkooprelatie. Deze kan je dupliceren en publiceren. Zo kan je een splitsing maken in het dossier en die weergaves apart autoriseren en filteren.

Hi Jos,

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb hier inderdaad ook over na zitten denken. Je kunt dan de inkooprelaties namelijk filteren op basis van een (vrij) veld wat ergens wellicht wel te autoriseren valt.

Hier maak je het al wat lastiger mee voor de gebruiker om de gegevens in te zien. Echter is dit ook geen waterdichte oplossing.

De URL van de beoordelen pagina van de inkoopfacturen is namelijk gebaseerd op het dossieritemnummer. Inkoopfacturen worden doorgaans na elkaar geboekt en hebben daardoor opvolgende dossieritemnummers. Door de URL telkens met 1 op te hogen, kan een gebruiker dan alsnog alle ingeboekte inkoopfacturen inzien.

De enige manier die ik heb kunnen bedenken om dit tegen te gaan is het autorisatiefilter Workflow inkoopfacturen. Hier kunnen specifieke inkooprelaties worden uitgefilterd. Ik voer hier echter liever geen statische inkooprelaties in, maar een inkooprelatieprofiel om dit makkelijker te laten onderhouden. Het lijkt er echter op dat de enige optie voor nu is om de inkooprelaties direct in het autorisatiefilter op te nemen.

Hi Gijs,

Dit is inderdaad binnen InSite altijd een probleem (als je niet werkt met gegevensfilters). Slimme gebruikers weten zo de pagina’s inderdaad terug te vinden.

Hierbij nog een alternatieve oplossing:

Zoals je aangeeft kan je wel direct filteren op specifieke inkooprelaties. Je kan ervoor kiezen om inkooprelaties die je niet wilt tonen altijd te laten beginnen met een specifiek(e) nummer/letter. In het gegevensfilter kan je dan aangeven “mag niet beginnen met…”, dat is het filter !@.

Thanks Jos, hier kunnen we wellicht iets mee.
Het filter werkt alleen op organisatiecodes, hierop kunnen we rechten geven om de codes aan te passen via Profit.

1 like