Scan & Herken onduidelijkheid op regelniveau wel/niet?

Beste mede-AFAS-gebruikers (-beheerders),

Momenteel gebruiken we voor onze facturatie externe tooling en maken we geen gebruik van Scan & Herken. Nu zijn we aan het testen met Scan & Herken van AFAS om te kijken of we hier naartoe kunnen overstappen, ik begrijp echter dat het in Scan & Herken niet mogelijk is om op factuurregelniveau de inkoopfacturen te matchen, maar enkel op totaalniveau (iets wat de tooling die we nu gebruiken wél kan). Wat is jullie ervaring hierin en klopt dit inderdaad? Alvast heel erg dank voor de reacties!

1 like

Hi Vincent,

Bij het inlezen van XML facturen is dit wel mogelijk, maar zover mij bekend is dit inderdaad niet mogelijk via de scan & herken van AFAS.

Dag Vincent,

Bij de aankondiging van Scan & Herken heeft Afas ook de regelherkenning laten zien. In de huidige versie zit hij er niet in. Ik neem aan dat die nog gaat komen

Guido

Dag Guido,

Dan ben ik erg benieuwd wanneer deze gaat komen, want zouden we nú overgaan op scan & herken dan verliezen we aardig wat functionaliteit hierdoor t.o.v. de API die we er nu voor gebruiken. Helaas vind ik hier ook in de wensenlijst en releasenotes van AFAS niets terug, maar mocht ik iets over het hoofd zien dan lees ik het graag. Toch dank voor je reactie Guido!

gr.
Vincent

Dag Guido,
Als ik de themapagina van AFAS over ScanHerken bekijk staat er:
Ik werk met een scan & herken-applicatie van een partner. Kan ik overstappen op scan & herken van Profit?
Dit is afhankelijk van welke oplossing je nu gebruikt en wat je wensen zijn. Om het duidelijk te maken zullen we een aantal voorbeelden geven.

• De scan & herken-functionaliteit van AFAS herkent factuurgegevens op kopniveau (crediteurengegevens, totaalbedragen, etc.). Als jouw huidige oplossing ook regelherkenning ondersteunt, bijvoorbeeld voor het automatisch matchen van inkooporders, is dit een functie die je kwijt raakt met de standaardoplossing van AFAS. Daarentegen kan een inkoopfactuur wel degelijk handmatig worden gematcht in Profit met ontvangsten of verplichtingen.
    Wil je geautomatiseerd matchen in Profit? Dan moet de leverancier een ubl-factuur aanleveren inclusief regels. Deze ubl-factuur kan worden verwerkt via de functionaliteit ‘E-factuurregels verwerken’.