Inkoopadministratie door Jonas

Als ik zie wat AI tegenwoordig allemaal al kan, dan denk ik denk ik dat Jonas straks een veel grotere rol gaat spelen in de administratie. En uiteraard kan je heel veel meningen hebben over het automatiseren van taken door AI, maar ik denk dat we er niet aan gaan ontkomen en dan kan je maar het beste actief meedenken en vooroplopen in plaats van achterblijven en aan alle kanten ingehaald worden door de realiteit.

Om die reden heb ik bij AFAS een wens ingediend voor een veel verdergaande implementatie van Jonas, namelijk dat hij ook echt inkoopfacturen gaat boeken en rekening houdt met alle bijzonderheden en eigenaardigheden die je daarin tegenkomt. Volgens mij is dit proces namelijk heel geschikt voor automatisering. Het bevat veel impliciete regels en controles die nauw opgevolgd moeten worden en de huidige ondersteuning van AFAS is zo basic dat je er niet op kunt vertrouwen en alsnog alles handmatig langs moet om elke inkoop goed in de boeken te krijgen.

Zie: Inloggen - AFAS Klantportal

Ik ben benieuwd hoe dit onderwerp door anderen hier bekeken wordt en of dit inderdaad de richting wordt die we opgaan.

Hoi Mattijs,

Ik geloof hier niet in (voor dit specifieke onderwerp). Er is al een 100% leesbare standaard van facturen voor automatiseringssoftware (UBL). Als je met een goed inkoopproces werkt gecombineerd met e-facturen haal je met uitzondering van een paar edge cases met gemak 90-95% automatisering.

hiervan kan ik niet goed inschatten wat je wel/niet gebruikt. Als je het hebt over de scanbox ben ik het helemaal met je eens. Dat is een veel te zwakke tool voor het verwerken van grote hoeveelheden facturen. Het kan natuurlijk dat je veel van die edge-cases hebt, bijvoorbeeld transitoria, waardoor je toch een lage automatiseringsgraad haalt. Dan zou ik liever hebben dat die beter ondersteunt worden door AFAS.

Hoi Robert,

Dank voor je reactie, leuk om wat standpunten/visie/vraagstukken uit te wisselen!

Misschien dat in onze organisatie edge cases dan relatief veel vaker voorkomen (met relatief veel one off’s), maar in de praktijk halen wij nog geen 50% automatisering.

Zaken waar wij tegenaan lopen:

• Kosten moeten verdeeld naar meerdere kostenplaatsen/kostenrekeningen obv onderliggende factuurregels (bij scan en herken komt er vooralsnog altijd maar 1 boekingsregel naar AFAS)
  • Kosten zijn al betaald, maar de factuur moet nog worden geboekt
  • Inkoop moet geactiveerd worden
  • Inkoop moet transitorisch geboekt
  • Inkoop moet gematcht worden met verplichting, maar wijkt toch (teveel) af
  • Kosten moeten doorbelast worden naar een klant/medewerker/andere juridische entiteit
  • En daarnaast is de kwaliteit van de scan en herken ook nog niet optimaal, nog regelmatig worden facturen bijvoorbeeld zonder BTW ingeboekt, vooral bij exotische facturen vanuit de middenstand/kleine ondernemers. En bij de inkoopadministratie kijken ze hier dan toch ook te vaak overheen.
  • etc…
1 like

Ik denk dat er zeker toegevoegde waarde is op het gebied van AI met betrekking tot de financiële administratie waaronder het inboeken van inkoopfacturen. Waar ik ook toegevoegde waarde zie (en ook wensen voor heb ingediend) is:

• Dynamisch budgetteren waarbij je inspeelt op bepaalde ontwikkelingen (nieuwe medewerker, abonnementsregels die beginnen/eindigen in de toekomst of toekomstige verkoopprijzen). Hiervoor heb ik bij AFAS een wens ingediend met nummer: AFASAI-I-63
  • Dynamische liquiditeitsprognose waarbij je op basis van dagboekboekingen een voorspelling kunt doen van de liquiditeit op dagniveau. Hiervoor heb ik een wens ingediend met nummer: AFASAI-I-62