Wij hebben bij het proces contractverlenging in AFAS een vrij veld staan waar leidinggevenden extra informatie aangaande de contractverlenging in kwijt kunnen. Wat er nu gebeurd is dat bij een volgende contractverlenging datzelfde veld weer zichtbaar is met de opmerking uit de vorige contractverlenging. Is dit iets wat we kunnen voorkomen’? Hoe zou ik dit aan kunnen passen zonder dat dit een handmatige actie is? Groet Wendy
Hoi Wendy,
Kan je de voorkeurswaarde ‘Leeg’ mee geven?
Groetjes Mischa
Hi Mischa,
Thanx voor je reactie. Ik zie nu dat bij het aanmaken in de context staat “voorkeurswaarde overnemen van oorspronkelijke instellingen”. Als ik deze aanpas naar voorkeurswaarde leeg zou het opgelost moeten zijn. In mijn testomgeving even aangepast en vervolgens opnieuw contractverlenging gestart maar de vorige tekst zie ik nog steeds??
Ik lees graag mee, aangezien wij met een gelijk vraagstuk zitten!! ![]()
Hoi Wendy,
Ik heb hem net even getest in mijn eigen omgeving. Ik ga er even vanuit dat je het veld vastgelegd hebt op de contractregel van de medewerker. Als je in de context van het aanmaken profiel de voorkeurswaarde meegeeft of wellicht een spatie toevoegt dan is het veld bij het opstarten van het profiel leeg.
*Huidige waarde op de contractregel (begindatum 15-11-25)
*Waarde met ‘Overgenomen van oorsprongkelijke instellingen’
*Met voorkeurswaarde
Start je de contractverlenging op met een profiel?
![]()
hoi Mischa,
Bij mij zit het in de context van salaris op de salarisregel maar dat zou niet uit moeten maken (denk ik?).
Ik heb het nogmaals geprobeerd en nu nog een spatie gedaan in het veld met de voorkeurswaarde. Ik zie nog steeds de oude opmerking staan. Zie printscreens hieronder.
Oude waarde op salarisregel 01-01-2026
Bij aanmaken contractverlenging ( ja daarvoor gebruiken we idd profiel contractverlenging) staat met de genoemde profielinstellingen nog steeds de oude waarde. zie hieronder. Net ook de instellingen gecheckt in de managementtool.
Waar kan het nog meer aan liggen? hieronder een printscreen van de ingestelde context.
Om deze reden heb ik de organisatie geadviseerd om niet in elke workflow met een opmerkingenveld te willen werken. Naast dat je deze verschillende keren moet aanmaken in de managementtool om in elk proces te kunnen gebruiken, vind ik het wel een beetje vervuilend werken. Zeker als dit veld niet altijd gevuld hoeft te worden. En dan moet je ook nog in elk aanmakenprofiel de voorkeurswaarde instellen.
Ik heb in InSite een menu-item Tips & Tricks gemaakt, waar ik tips en weetjes plaats m.b.v. het documentsjabloon Nieuwsbericht. Hierin heb ik beschreven dat men direct na het aanmaken het dossieritem even opnieuw kan openen (bijvoorbeeld vanuit de weergave Ingestuurd) en dan een opmerking of toelichting kan geven door een reactie aan het dossieritem toe te voegen.
Begrijpelijk maar bij ons niet de situatie dus ook geen antwoord op mijn vraag
.
Hoi Wendy,
Heb je in het profiel op tabblad Algemeen wel een vinkje gezet voor “Voorkeurswaarden gebruiken”?
Vr. groet, Hetty
hoi Hetty, Inmiddels de oplossing gevonden en dit was inderdaad het issue. Zo leren we iedere keer weer verder!