Aanvragen geboorteverlof door HR ipv ouder

Beste AFAS-gebruikers,

Wellicht een heel banale vraag, maar ik ben even benieuwd hoe jullie omgaan met de situatie wanneer iemand net vader / moeder is geworden, maar nog geen geboorteverlof heeft aangevraagd? Ik kan me namelijk indenken dat je als nieuwbakken vader/moeder daar dan ook helemaal niet mee bezig bent.

Hierdoor komen taken echter niet bij de vervanger uit en dient er actief gecheckt te worden op taken die niet afgehandeld worden. Uiteraard speelt dit enkel bij de situatie dat iemand een unieke functie heeft. Maar misschien dat iemand van jullie het ei van Columbus hierin heeft…?

Er natuurlijk wél vanuit gaande dat HR weet van de geboorte van het kind en de wens van de medewerker.

Alvast hartelijk dank!

Groet,

Vincent

Het is een terugkerend issue. Een medewerker voert (als we geluk hebben) in AFAS (Insite) in dat hij/zij een kindje heeft. De vervolgstap (volgens AFAS) is dan dat hij/zij ook direct het geboorteverlof, aanv. geboorteverlof en evt. betaald OSV aanvraagt. Maar dan zit iemand toch vaak op een roze wolk en wordt hier niet aan gedacht.

Wellicht voorbarig, maar het lijkt erop dat dit dus bij andere organisaties niet speelt. Zodoende ben ik dus steeds meer benieuwd hóe jullie dat oplossen? De vervangerregel werkt zo namelijk niet - en zeker bij een manager - wat aardig wat zaken doet stagneren. Ik lees het graag!

Hoi Vincent,
Als er bij ons iemand geen verlof heeft ingediend, doet HR dat via Profit.
Ook daar kun je een vervanger invoeren.
Groeten Hanneke

Hoi Hanneke,

Ja, via Profit dat had ik me inderdaad ook kunnen bedenken :see_no_evil:. Helaas dus geen mogelijkheid blijkbaar om dat via InSite te doen. Anyway, ik ben wel erg blij dat er nu verlofreeksen kunnen worden ingeschoten door de ouders zelf zónder tussenkomt van HR of de beheerder.

Groet,
Vincent

1 like