Ouderschapsverlofaanvraag oud-en-nieuw geeft conflict

We hebben onlangs de nieuwe manier van ouderschapverlofaanvragen live gezet. Dus aanvraag via een verlofreeks en dus als verlof i.p.v. via het rooster.

Nu lopen we er echter tegenaan dat medewerkers die al ouderschapsverlof hadden ingeschoten via het rooster niet aansluitend de nieuwe vorm kunnen toepassen. Men krijgt de onderstaande melding.
image

Ik heb geprobeerd om het dan via de achterkant aan te passen, dus:

• door de oude vorm te laten eindigen bij het einde van de maand
  • de nieuwe vorm te laten beginnen in de nieuwe maand

Maar zowel via een verlofreeks als bij een losse verlofaanvraag blijkt dit niet mogelijk. Bij eerstgenoemde worden alle dagen geteld als betaald OSV (ondanks dat de gewenste OSV-dag geselecteerd is) en bij laatstgenoemde worden er geen uren geteld en staat er “Betaald ouderschapsverlof” op een specifieke dag voor 0 dagen.

Ik hoop dat ik iets over het hoofd zie waardoor de collega’s niet nog steeds afhankelijk zijn van mij bij een aanpassingswens op verlof.

Heel erg bedankt voor het meedenken, want dit kan mogelijk Ăşren tijd besparen voor HR en ondergetekende.

Groet,
Vincent

Wij hebben een deel van onze omgevingen door AFAS Servicemanagement laten omzetten naar OSV via verlof. Daarbij kwam in de voorbespreking al naar voren dat OSV via rooster en OSV via verlof niet samengaan en dat alle lopende OSV dus bij voorkeur omgezet moeten worden naar OSV via verlof. We hebben dit uiteindelijk dan ook maar gedaan (en deels laten doen door AFAS Servicemanagement). Ik denk dus dat dat je enige oplossingsrichting is.

Maar het goede nieuws is wel dat het omzetten van de lopende OSV eigenlijk best meevalt qua werk. OSV via een verlofaanvraag is namelijk relatief makkelijk aan te maken (erg overzichtelijk).
Enige nadeel is wel dat je maximaal een verlofrange voor 1 jaar kunt aanmaken. Dus je kunt niet het hele OSV al voor meerdere jaren vooruit in 1 grote verlofrange aanmaken.

Hey Mattijs,
Dit is inderdaad véél overzichtelijker en we hebben nu op een enkeling na iedereen over naar OSV via verlof. Een verademing voor de medewerker (want meer eigen controle), HR en ondergetekende.

Dat je dan niet meer dan 1 jaar kunt inschieten is mee te leven :wink:

Happy new year

1 like