ADV dagen per periode opbouwen en volgorde opname instellen - Verlofregistratie AFAS

Heeft iemand ervaring met ADV dagen gespreid over het kalenderjaar en de juiste volgorde van opname voor deze ADV dagen?

vb
1 ADV dag per 2 maanden
bij verlofopname pas ADV meenemen als verlof in het tijdvak van betreffende 2 maanden wordt opgenomen, en met meenemen bedoel ik in de volgorde ADV-wettelijk-bovenwettelijk

of
1 ADV dag per 2 maanden
die geheel buiten verlofopname blijft en dus apart opgenomen moet worden..

Of… een andere oplossing?

Alvast dank voor jullie reactie?

Hoi Tes,

Helaas is dit niet mogelijk binnen de standaardinrichting van AFAS.

Wat je eventueel zou kunnen overwegen, is het inrichten van ATV-opbouw via het rooster. Zie ook de AFAS-help:
https://help.afas.nl/help/NL/SE/Hrm_Config_Leave_AtvScl.htm

In dat geval bouwt een medewerker bijvoorbeeld 1 uur per week op. In de praktijk zie ik echter vaak dat dit voor organisaties te veel onderhoud vraagt of dat de conversie naar deze inrichting te groot is.

Belangrijk om te weten is dat AFAS het saldo van de reguliere verlofsoorten toekent op basis van het parttimepercentage (pt%) aan het begin van het jaar. Hierdoor is het lastig om dit gedurende het jaar automatisch te laten meebewegen.

De oplossing die ik zelf in de praktijk het meest toepas, is de volgende:

• ADV op fulltime basis volledig toekennen aan het begin van het jaar

• Op de opnameplek in InSite/Pocket een duidelijke instructie plaatsen over hoe medewerkers hiermee moeten omgaan

• Bij uitdiensttreding controleren bij de eindafrekening of er te veel ADV is opgenomen

Mocht deze werkwijze voor jullie niet passend zijn, dan blijft er eigenlijk alleen een alternatief over:
een periodieke analyse waarbij het verlofsaldo maandelijks voor alle medewerkers wordt gecorrigeerd. Dit is echter vrij bewerkelijk in beheer en daardoor meestal niet de voorkeur.

Groetjes Mischa