Bijwerken e-mail bestaande Gebruiker vanuit Onboarden

Hoi,

Wanneer een sollicitatie wordt aangemaakt via HrCreateApplicant dan wordt de OutSite gebruiker aangemaakt op basis van het veld ‘E-mail privé’.

Wanneer er een match is met een bestaande persoon/oud medewerker dan wordt de sollicitatie automatisch samengevoegd / gematched met de oud medewerker / persoon.

Echter zien we dat het e-mailadres op de gebruiker niet wordt bijgewerkt, maar dat dit het oude e-mailadres blijft, zoals dat stond toen de medewerker in het verleden uit dienst getreden is.

Wij zouden graag zien dat het e-mailadres bijgewerkt wordt naar het e-mailadres dat bij de nieuwe sollicitatie is meegegeven als ‘E-mail privé’ zodat Aanvullende gegevens etc. niet op het oude e-mailadres van de gebruiker wordt uitgevraagd, want dat is namelijk in de meeste gevallen het oude zakelijke e-mailadres. En daar is op dat moment geen toegang (meer) toe.

Het e-mailadres leeg halen en het OutSite vinkje uitschakelen op de gebruiker na uitdienstmelding is geen oplossing, omdat bij ‘herindienst’ via Onboarden dan onderstaande foutmelding ontstaat op de sollicitant

Zien wij iets over het hoofd? Hoe is dit in te richten?

Volgens mij kan dit niet, al zie ik ook wel een flink bezwaar tegen wat je automatisch wenst te doen: Pietje puk solliciteerde ooit bij jullie, ik solliciteer onder die naam opnieuw bij jullie met een ander mailadres en kan ineens onder mijn nieuwe mailadres bij alle gegevens die destijds zijn aangeleverd. BSN, bankinformatie en wat dan ook.

Met een beetje LinkedIn scraping kun je zo heel makkelijk veel gegevens ophalen. Ik kan niet inschatten of dit de redenering van AFAS is of dat er wellicht tóch een mogelijkheid is.

Wij zitten met hetzelfde probleem.
De oplossing lijkt mij voorlopig om de portaltoegang te wijzigen via InSite.
Type pagina portaltoegang sollicitanten aanzetten. InSite overzicht sollicitanten zonder sollicitatie. Sollicitant kiezen. Daar is een banner naar de aanmaakpagina van de workflow portaltoegang sollicitant. Hier kun je het emailadres wijzigen en laten versturen. Ik heb het nog niet getest.

Wij wijzigen in de autorisatietool het emailadres van zakelijk naar prive en versturen de berichten dan nogmaals vanuit het menuonderdeel Algemeen - Beheer - Bericht - historie. Het systeem wijzigt dan vanzelf het emailadres waaraan het bericht wordt gestuurd op basis van hetgeen je in de autorisatietool hebt aangepast.