Onboarden herindienst - portal toegang blijft onjuist bij gewijzigd privé e-mailadres

Bij een herindienst kies je bij onboarden voor een overeenkomstig persoon. Je komt op de pagina onboarden sollicitant via stamkaart. Hier zetten we het privé e-mailadres goed en ook het e-mailadres voor portal toegang. Op het advies van AFAS hebben we in het aanmaken profiel de instelling Applicatietoegang medewerker aangepast naar Bijwerken bij registreren workflow, want anders zou de portal toegang volgens AFAS niet worden bijgewerkt bij herindienst.

Beide doen we dus goed. Advies van AFAS gevolgd over Bijwerken bij registreren workflow én opletten dat het juiste e-mailadres wordt ingevoerd vóór aanmaken onboarden. Toch wordt de portal toegang in de autorisatietool niet gewijzigd en gaat de portal toegang mail naar het oude mailadres. Ik heb zelfs geprobeerd om de portal toegang dan maar naderhand te wijzigen via de sollicitant stamkaart, keuze Toegang tot portal (in InSite) en de portal toegang mail opnieuw te versturen via diezelfde flow. Gaat nog steeds fout.

Hoe gaat dit bij jullie met herindienst en hoe hebben jullie dit opgelost als het wel een probleem was? Aanvullend vraagje: Als iemand uit dienst gaat en de gebruiker wordt geblokkeerd, staat er bij jullie dan nog een e-mailadres voor de portal toegang in de autorisatietool of halen jullie dat veld leeg?

Hoi Evelien,

Ik herken dit enorm. We hebben onlangs ook 3 her-indienst personen en ook daarbij ging de mail voor o.a. het invullen van de aanvullende gegevens en tekenen van het contract naar het oude (toenmalige werk-)adres. Hierop heb ik handmatig vervolgens het privé-mailadres gevuld bij privé-mailadres in de eigenschappen van de medewerker en heb ik in de autorisatie-tool ook het privé-mailadres aangepast.

Dit is verre van ideaal en ook wij zijn nog zoekende naar een nette oplossing. Het is dat wij met zo’n 170 medewerkers nog enigszins het overzicht hebben, maar mocht je een beduidend groter personeelsbestand hebben dan is dat sowieso niet werkbaar.

Zie ook mijn conversatie hierover met Proces Bouwer Robert in dit topic.

Vincent

Hoi Vincent,

Dank voor je reactie. Fijn dat we eindelijk de bevestiging hebben dat we niet de enige zijn.
AFAS zegt nu vanmorgen dat het inderdaad een probleem is (eindelijk!) en dat het bij procesontwikkeling is neergelegd.
AFAS geeft aan dat we via stamkaart sollicitant en dan portal toegang een work around hebben. Maar bij testen bij ons werkte dat niet, portal toegang e-mailadres wijzigde alsnog niet, dus dat testen we wederom opnieuw. Voor nu doen ook wij het achterom via Profit helaas.

1 like

Aanvulling:

AFAS heeft het dus bij productontwikkeling liggen.

Workaround via stamkaart sollicitant, portal toegang werkt, maar zorg wel dat je workflow voor de portaltoegang (in dossieritem -164) gelijk is aan die van Profit (of gebruik gewoon die van Profit).

Nu wachten op productontwikkeling om het structureel op te lossen.