Citrix Workspace werkt niet correct bij openen van AFAS omgeving

Connection interrupted - Citrix workspace

Wellicht is dit iets waar niemand bij jullie tegenaan loopt, maar dat kan ik me niet écht voorstellen. We hebben de laaste tijd regelmatig bovenstaande melding vanuit Citrix workspace wanneer we met Profit aan het werken zijn.

Wat gebeurd er:

• Het Profit-scherm bevriesd of
  • Profit sluit zichzelf af
  • Profit wordt érg traag (lees: een simpele klik op een veld is pas na vele seconden zichtbaar)

Wat hebben we er al aan gedaan om dit te verbeteren?

• De laatste versie van Citrix workspace installeren
  • Werken met de webversie (slechte performance, maar wel stabiel), maar dat is geen optie voor heavy users van Profit
  • Naar een bekabelde verbinding gaan

Conclusie:

De laatste versie van Citrix workspace maakt geen verschil en werken op een bekabelde internetverbinding geeft nog steeds de interruptiemeldingen. Wel lijkt het erop dat thuiswerkende collega’s hier niet tegenaan lopen, echter geeft onze systeembeheerder aan dat we zowel thuiswerkend als op kantoor via dezelfde VPN-verbinding gewerkt wordt en dan het daar niet aan ligt.

Wat mis ik hierin of wat is de ervaring van andere Profit-gebruikers?

Vincent

Hoi Vincent,

Wij (Proces Bouwers) en mijn klanten merken dit op het moment niet echt iets van. Ondanks dat ik niet altijd even enthousiast ben over Citrix zou ik hier toch eerst zaken in het eigen netwerk uitsluiten. Als een deel van de collega’s er geen last van heeft is dat een sterke aanwijzing dat de systeembeheerder het toch mis heeft…

Hoi Robert,

Vooral de heavy users hebben (en daar ben ik er zelf natuurlijk ook één van) lopen hier tegenaan. Er is geen groep bij ons die er geen last van heeft van de “heavy users”. Ik krijg er de vinger niet op gelegd en het hier posten is ook een “long shot” natuurlijk…

Toch dank voor de reactie!
Vincent

Ha Vincent,

Idem hier! Ik heb op een dag gemakkelijk 10+u Profit open staan.

De enige momenten dat ik verbindingsissues ervaar is als ik met Profit open mijn laptop in slaapstand heb gezet en dan weer heropen. Dan lijkt er een soort spooksessie op mijn pc te blijven draaien die pas is opgelost als ik de Xenapp afmeld.

Heel soms verlies ik mijn netwerkverbinding op de pc zelf, maar meestal pakt Citrix dan weer probleemloos de verbinding op bij mij.

Als ik jouw eerste bericht nog eens na lees zou ik eens een gestructureerd experiment draaien met jouw netwerk als eerste variabele, daarnaast een pc die niet vanuit jouw ICT afdeling is geïnstalleerd.

Ik heb een groepje hier aangemaakt met heavy users en we gaan voor een tijdje monitoren wanneer we de Citrix fouten ervaren. Ik verwacht dat men gelijktijdig met meldingen zal komen. Hopelijk kunnen we dan pin-pointen of het aan een intern proces te linken is.

Hoi Vincent,

Ook een tijd geleden wat vergelijkbaars gehad, helaas nooit echt kunnen achterhalen waar het precies in zat ( Dus ik lees graag eens mee;-) ). Vanuit AFAS kwam toen inderdaad het advies om eerst de interne infrastructuur na te kijken.