Draaiboeken wel of niet bij onboarding gebruiken

Beste mede-AFAS-gebruikers,

We zijn ons nog aan het oriënteren op het hoe onboarden in te richten. Wij maken momenteel geen gebruik van draaiboektaken, maar hanteren eigen type dossieritems per afdeling. Ik krijg de indruk - maar wellicht heb ik het mis - dat bij het gebruiken van draaiboektaken je per functie draaiboektaken moet inrichten en met bijna 100 verschillende functies zou dat een hels karwei worden in mijn eentje. Dus ik ben even benieuwd naar degenen die er al mee aan de slag zijn gegaan (of het wellicht zelfs al helemaal afgerond hebben) hoe zij hiermee omgegaan zijn (m.n. dus draaiboektaken gebruik). Alvast erg bedankt voor de reactie!
AFAS blijft overigens zelfs 2x per dag herinneringen sturen met de vraag wát wij gaan doen m.b.t. inrichting Onboarden, erg storend, maar dat terzijde.

gr.
Vincent

Dag Vincent,

AFAS geeft inderdaad de keuze om per functie een draaiboek in te richten, maar wil je daar geen gebruik van maken, dan kan je een draaiboek maken gebaseerd op het type ‘‘Aanvullende gegevens sollicitant’’. In dit draaiboek richt je je aanvullende gegevens profiel evenals de overige taken in. Je kan momenteel geen vrije type dossieritems in dit profiel koppelen, dus die moet je onder het profieltype ‘‘Persoonsdocument’’ inrichten.

Groeten Wouter

Hoi Wouter, dat is goede informatie! We maken momenteel in het geheel geen gebruik van draaiboeken, maar gebruiken vrije type dossieritems, dus dan moeten we daar eens naar kijken. Nog meer werk aan de winkel dus.
Maar dank voor je reactie!

gr.
Vincent

Hallo Vincent,

Wij maken op dit gebruik van de onboarden workflow. Wij maken gebruik van twee type draaiboeken. De eerste is aanvullende gegevens sollicitant en de andere is medewerker in dienst. In de bijlage kun je zien welke draaiboektaken er bij het profiel vaste medewerker worden opgestart. Bij de kolom vervolgpagina kun je zien welke pagina’s er zijn gekoppeld.

Succes!

2 likes

Dat is waardevolle informatie Freek. Ik moet bekennen dat ik namelijk nog nooit iets met draaiboektaken gedaan heb (nu 2 jaar werkend met AFAS). Mijn voorgangers hebben het ook niet gebruikt, maar de invulling zoals jij die geeft maakt het toch wel overzichtelijk en daarmee zou feitelijk datgene wat ik nu in een aantal vrij type dossieritems heb zitten over kunnen naar draaiboekregels :+1: