Exchange integratie Outlook

Het stappenplan op AFAS help doorlopen voor de Exchange Integratie:
Synchronisatie Exchange op Entra AD (OAuth 2.0) inrichten - AFAS Help Center

Het PROFIT verlof wordt nu bij een aantal collega’s netjes gesynchroniseerd in de agenda’s in Outlook, maar bij een aantal ook niet. Iemand een oplossing?

Hoi Debbie,

Dit zou te maken kunnen hebben met dat in de autorisatietool het mailadres nog niet ingevuld is onder “Exchange”. Althans dat is mijn ervaring.

groet,
Vincent

Hoi Vincent, bedankt voor je reactie! Het mailadres is bij alle collega’s ingevuld helaas..

Hoi Debbie, okay dan zóu het mogelijk nog te maken kunnen hebben met de versie van MS Outlook die men gebruikt. Maar dan zou ik het helaas niet weten…

Hoi Debbie,

Het enige wat ik kan bedenken is dat het gevulde mailadres niet juist zou zijn (wellicht makkelijk te valideren) óf dat een synchronisatie nog bezig is óf dat het een andere verlofsoort betreft die toevallig niet integreert naar de nacalculatie (dat laatste kun je eenvoudig uitsluiten als het om identiek verlof gaat).

Hoi Debbie,

je zou in het omgevingslogboek kunnen zoeken naar foutmeldingen. Volgens mij wordt daar geregistreerd als een synchronisatie fout verloopt.

Daarnaast, als er géén begin en eindtijden worden vastgelegd bij een verlof of verzuim aanvraag, dan worden deze verlofaanvragen wel gesynchroniseerd maar helemaal aan het begin van de dag (in de agenda). Immers weet de synchronisatie dan niet op welke tijden het verlof nu precies ingaat.
Omdat wij werken met het roostertypen “uren per dag” kunnen wij om deze reden ook ons verlof en verzuim niet laten synchroniseren (erg jammer).

Wat ik ook heb ervaren is dat mogelijk de autorisatie op Exchange niet goed is doorgevoerd op alle gebruikers. Dit zorgt ervoor dat de “gebruiker” die de verlofaanvraag inschiet in de agenda geen rechten heeft bij de gebruiker en daardoor ook niet synchroniseerd. Je zou dit eventueel nog met je IT afdeling kunnen nakijken.

Het kan ook helpen, zeker als je de data hebt geimporteerd, om het e-mailadres dat bij “Exchange” staat op de gebruiker leeg te maken, opslaan, gebruiker openen en opnieuw invullen.
Daarna zou je een verlofaanvraag bij die gebruiker kunnen openen en dan via Opslaan de sync opnieuw laat lopen.

Bovenstaande is alles wat ik in het verleden heb gedaan om dit op te lossen, hopelijk helpt het jou ook verder.

Groet,
Desiree