(Facturatie) niveau's

Beste,

Wij verzorgen de administratie voor ons zusterbedrijf. Op dit moment gebeurd dat door het importeren van factuurregels vanuit hun back-end.
Ze willen graag hun gehele back-end verhuizen naar Afas. Dit betekend dat ze o.a. van CRM en de abonnementenmodule gebruik gaan maken. Nu hebben we bij hun de uitdaging dat ze gebruik maken van 4 niveau’s:

1. Klant
  2. Locale dealer
  3. Landelijke dealer
  4. Wereldwijde dealer

Het kan dus zo zijn dat de factuur van de klant op niveau 1 bij niveau 4 terecht moet komen. En daarbij moeten niveau 2 en 3 wel geregistreerd worden ivm factuurspecificaties en rapportage doeleinden.

Op abon niveau kan ik niveau 1 en 2 kwijt via:

image

En niveau 3 zou nog kunnen via ‘factureren aan’ op de verkooprelatie. Maar het 4e niveau lukt me niet.

Heeft er iemand ideeën hoe ik dit kan onderbrengen in de standaardinrichting van Afas. Uitgangspunt is een abonnement altijd de basis vormt.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Hoi Eef-Jan,

Wil je enkel registreren wat de niveaustructuur is of wil je dat de factuur ook naar die andere partij toe gaat? Je schermafbeelding suggereert dat laatste maar uit je beschrijving maak ik dat eerste op.

Hallo Robert,

De facturatie moet ook via deze structuur verlopen.

Groeten Eef-Jan

Dus je hebt vier ontvangers voor één factuur? Dan werkt bovenliggende niet omdat je daarmee één afwijkende ontvanger voor de hele factuur kiest.

Goed dat je dat aangeeft. Ik heb nog even met collega’s hierover overlegd. Waar het om gaat is dat het abonnement dat hangt aan de klant op niveau 1 uiteindelijk gefactureerd wordt aan niveau 4. De facturatie/financiële boeking hoeft niet perse via niveau 2 en 3.

Maar voor overzichten/rapportage moeten laag 2 en 3 er wel tussen zitten. Je moet dus bijvoorbeeld makkelijk kunnen inzien hoeveel, qua aantallen en euro’s er is gefactuteerd aan niveau 1 en/of 2 die onder een niveau 3 verkooprelatie vallen.

Zou je deze hierarchische structuur misschien dan ergens anders kunnen vastleggen?

Je zou voor elk van de niveaus een vrij veld op abonnentsniveau kunnen maken van het type bestandskoppeling naar de tabel Verkooprelaties. Hiermee leg je alle niveau’s vast op je abonnement en is het altijd inzichtelijk. De eindklant leg je ook nog vast als Organisatie en met de afwijkende verkooprelatie voor de factuur zorg je ervoor dat de factuur op de juiste plek terecht komt.

Dat is nu ook de richting die wij aan het onderzoeken zijn.
Bedankt voor het meedenken.

1 like

zoiets inderdaad! Als een relatie meerdere abonnementen kan hebben maar de structuur blijft identiek kun je de vrije velden op relatieniveau vastleggen.