Ik weet dat er al een topic bestaat t.a.v. het HR Data (Power Bi) Dashboard ( HR data PowerBI dashboard ) maar bij deze een nieuwe vraag/issue die wij omtrent dit dashboard ervaren waarbij ik me afvraag of dit dan ook wellicht breder en dus ook door andere AFAS klanten zo wordt ervaren en dan een issue is dat zit in de kern van het sjabloon/template HR Data (Profit).pbit bestand dat nu door AFAS wordt uitgeleverd op Power BI inrichten - Help Center Nederland
Het publiceren van het dashboard vanuit de Power Bi Desktop applicatie volgens alle stappen die AFAS voorschrijft lukt goed en het betreffende dashboard heb ik ook kunnen publiceren op InSite. Waar het bij ons in de fout loopt is bij het (gepland)vernieuwen van het dashboard in Power Bi Service . Als ik in de Power Bi Service (app.powerbi.com) dan een vernieuwing uitvoer (handmatig/op aanvraag of gepland en beiden op op basis van tijdzone UTC +01:00), dan verschuift mijn week data in de “Bezetting” en “Rooster vs NC” tabbladen. De waardes worden dan t.o.v. de kolomkop(pen) niet meer netjes getoond t.o.v. Maandag t/m Vrijdag maar van Zondag t/m Donderdag..
Nu heb ik al verschillende pogingen ondernomen, o.a. met behulp van Microsoft Copilot AI om te achterhalen waar dit issue dan specifiek uit voorkomt en de oplossingsrichting daarin lijkt ook enigszins uiteen te lopen maar de kern lijkt wel te liggen in het feit dat de “vernieuwing” in Power Bi Service (volgens UTC tijdzone(s)) t.o.v. de feitentabel “Perioden” uit AFAS de boosdoener lijkt te zijn. Hiermee kom ik dan tot het feit dat na vernieuwing in Power Bi Service er in de “Perioden” tabel dan ook een verschuiving heeft plaatsgevonden v.w.b. de kolommen: “Begindatum periode” en “Einddatum periode” vanaf de “toegepaste stap” in de query: “ DateTypeConversion” waarin er v.w.b. een dataset van 1 januari 2024 t/m 31 december 2026, de begindatum voor januari (2024) is geconverteerd naar 31 december 2023 en einddatum 30 januari 2024 enzovoorts. (zie bijgevoegd screenshot).
Hoewel Copilot aangeeft dat de query aan te passen is zodat dit niet meer gebeurt, levert dat in de praktijk bij ons toch nog niet de oplossing op en dus ben ik benieuwd of er ook door andere AFAS gebruikers tegen dit issue wordt aangelopen en of oplossingsgerichtheid dan ook i.s.m. AFAS moet worden gezocht t.o.v. de samenstelling van het HR Data (Profit).pbit bestand en inhoudelijke query stap of dat dit dan ligt aan eigen (server)instellingen binnen onze internet omgeving?
Betreffende issue heb ik vorige week ook al bij AFAS aangekaart maar het eerste antwoord daar was om het “laatste” bestand vanaf Power BI inrichten - Help Center Nederland te gebruiken aangezien zij zeggen het daarin te hebben ondervangen terwijl wat dat in de praktijk dus helaas niet zo ervaren.
Ik realiseer me dat bovenstaande wellicht ook meer een vraag is ter voorlegging aan een Power Bi expert maar aangezien AFAS wel degelijk presenteert dat het instellen van “vernieuwing” in de Power Bi Service gewoon zonder problemen goed zou moeten kunnen gaan en we dat dus in praktijk niet zo ervaren, lijkt me dat dan een zorg die wellicht dus door meerdere klanten gedeeld wordt en waarmee we dan vanuit bewustwording dan ook gezamenlijk als eindgebruikers met AFAS op zoek kunnen naar de juiste oplossingsrichting.