Jonas AI gebruiken met ±50 cao-documenten binnen AFAS workflow

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een implementatie van Jonas AI binnen een AFAS-workflow voor de loonadministratie. Het doel is dat loonadministrateurs klantvragen kunnen laten ondersteunen door Jonas AI op basis van cao-documenten.

De situatie is als volgt:

Wij werken met ongeveer 50 verschillende cao’s. Deze cao’s wil ik beschikbaar maken als broninformatie, zodat Jonas AI op basis van de juiste cao een conceptantwoord kan genereren op vragen over bijvoorbeeld verlof, toeslagen, loonstroken, salarisadministratie en HR-processen.

Mijn gewenste werkwijze is:

1. Een klantvraag komt binnen via een dossieritem/workflow.
  2. In het dossieritem wordt een veld gevuld met de toepasselijke cao.
  3. De workflow bepaalt op basis van deze cao welke Jonas AI-opdracht gebruikt moet worden.
  4. Jonas AI gebruikt de gekoppelde cao-bron(nen) om een conceptantwoord te maken.
  5. De loonadministrateur controleert het antwoord vóór verzending volgens het human-in-the-loop principe.

Omdat Jonas AI bij mij niet goed lijkt om te gaan met alle ±50 cao-PDF’s tegelijk, heb ik geprobeerd de cao’s te verdelen over meerdere Jonas AI-opdrachten. Bijvoorbeeld 3 Jonas-opdrachten met elk ongeveer 5 cao-PDF’s als bron. Via een conditionele stap probeer ik dan op basis van het veld “Cao-lijst WMA” automatisch naar de juiste Jonas AI-opdracht te routeren.

Alleen loop ik tegen het volgende probleem aan:

Wanneer ik meerdere cao-PDF’s koppel, blijft de Jonas testopdracht lang hangen of krijg ik een foutmelding. Met veel bronnen tegelijk lijkt Jonas de opdracht niet goed uit te voeren.

Mijn vragen zijn:

• Is het technisch mogelijk om Jonas AI binnen AFAS te laten werken met ongeveer 50 cao-documenten als broninformatie?
  • Is het verdelen van cao’s over meerdere Jonas AI-opdrachten een goede aanpak, of is er binnen AFAS een betere manier om dit in te richten?
  • Kan een conditionele workflowstap automatisch routeren naar de juiste Jonas AI-opdracht op basis van een vrije tabelwaarde, zoals “Cao-lijst WMA”?
  • Heeft iemand ervaring met Jonas AI in combinatie met veel cao-documenten of andere grote PDF-bronnen?

Mijn doel is niet dat Jonas zelfstandig beslissingen neemt. Het gaat alleen om het genereren van een conceptantwoord dat altijd door een loonadministrateur wordt gecontroleerd.

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft of weet wat binnen AFAS/Jonas de beste inrichting is.

Alvast bedankt!

Er zijn nog wat beperkingen in de AI integratie in AFAS; let op: deze zomer komt een grote update van afas die hier mogelijk verbetering in brengt. voor nu is het als volgt:

1. Ja, dat is technisch mogelijk maar ik zou ze opknippen in elke cao los
  2. Ja dus.
  3. Ja, maar je krijgt best een uitgebreide workflow; je moet namelijk voor elke CAO dan een conditie maken; deze stuurt je dan naar de juiste stap voor het Jonas antwoord
  4. Ja; zelfde issues als jij hebt :frowning:

Als ik het goed begrijp, is de meest stabiele oplossing op dit moment dus om per cao een aparte Jonas AI-opdracht te maken?

Dus bijvoorbeeld:

• Cao Bouw & Infra → aparte Jonas AI-opdracht met alleen de Bouw & Infra cao als bron
  • Cao GGZ → aparte Jonas AI-opdracht met alleen de GGZ cao als bron
  • Cao Horeca → aparte Jonas AI-opdracht met alleen de Horeca cao als bron

En dan moet ik in de workflow per cao een conditie maken die de aanvraag doorstuurt naar de juiste Jonas AI-opdracht?

Klopt het dan dat ik bij ongeveer 50 cao’s uiteindelijk ook richting 50 aparte Jonas AI-opdrachten en 50 condities in dezelfde workflow ga?

Correct; dat is hoe ik het met de huidige mogelijkheden zou aanpakken :slight_smile: Elke Jonas opdracht laadt alle bestanden en uploads in dus splitsen levert een enorm performancevoordeel op.

Dan moet ik eigenlijk alleen nog even goed worden in het correct opbouwen van die condities, zodat elke gekozen cao naar de juiste Jonas AI-opdracht gaat…

Als je de eerste hebt is de rest simpel kopieerwerk :slight_smile: Mocht je er niet uit komen dan kun je me een berichtje sturen