Wij willen graag de aanvraag werkgeversverklaring NHG automatiseren (Stappenplan workflow ‘aanvraag werkgeversverklaring’ inrichten - AFAS Klantportal). Nu lopen we bij stap 1 het aanmaken van de looncomponenten vast. Is er iemand die dit ook al heeft ingericht? Welke template looncomponent kopieer je om een jaarinkomen te bepalen?
Hoi JL,
We hebben deze werkgeversverklaring bij ons ook voorzien van een aantal looncomponenten waaronder het bruto jaarsalaris.
Wellicht heb je hier wat aan:
Looncomponenten
Om de loongegevens in het document te voegen, dien je eerst een aantal looncomponenten te maken. Hierin maak je een looncomponent per punt bij “Inkomen” in de werkgeversverklaring.
Het is handig om de looncomponenten iets als ‘NHG’ of ‘werkgeversverklaring’ in de omschrijving te geven, zodat het doel van de looncomponenten duidelijk is en je ze gemakkelijk kunt vinden.
Bruto jaarsalaris
Ga naar de cao, tabblad looncomponenten. Zoek op Flexibele rekenregel en kopieer de template.
Open het nieuwe looncomponent en wijzig de omschrijving klant op het tabblad Algemeen.
Ga vervolgens naar het tabblad Parameter. Zorg dat de weergave op LC parameters staat, zodat je alle opties ziet. Ga vervolgens op parameter D staan en klik bij acties op ‘Parameter bewerken’
Klik op het vergrootglas achter de parameter om een parameter te kiezen. Zorg in het zoekscherm dat je in de weergave Parameters zit (hierin zie je alle parameters die je uit stamgegevens en andere looncomponenten kunt ophalen). Zoek op Salaris medewerker en kies Salaris medewerker. Aan het parameternummer dat begint met een 9, zie je dat het een stamgegeven is dat uit de salarisregel van de medewerker wordt opgehaald.
Sla op en je ziet dat parameter D nu het stamgegeven ophaalt.
Doe nu hetzelfde met parameter G, maar haal daar het parttime percentage op.
Als je daarna naar de weergave LC parameters (gekoppeld) wisselt, zie je het volgende overzicht van actieve parameters.
Je moet nu nog wel het looncomponent activeren. Dubbelklik op de parameter Activeren in CAO en zet de waarde op ‘ja’ vanaf het begin van het jaar.
Ga nu naar het tabblad Formule, en wijzig de formule naar: ([D] * ([G]/100)) * 12. Hiermee rekent het looncomponent het parttimesalaris maal 12 maanden uit.
Klik op Opslaan en sluiten.
Wij hebben dit ook geautomatiseerd. Ik heb zelf wel wat ervaring met het maken van de simpelere looncomponenten maar ook ik heb een instructie gevolgt.
Daarvoor heb ik de uitleg van Voxtur gebruikt om me op weg te helpen. Misschien kan deze jouw ook wel helpen. Zo automatiseer je de werkgeversverklaring in AFAS.
Mocht je toch graag eens mee willen kijken of wat voorbeelden willen zien, neem gerust contact op
Inderdaad, waar het om gaat is dat je NHG-specifieke LC’s bouwt / laat bouwen en dat je deze elke salarisrun laat meelopen. Vervolgens roep je het resultaat van deze LC’s in een Payroll-document workflow aan. Heb dit nu al jaren in place, dankzij Joe Consultancy, en ben er zeer content mee. Meekijken kan!