UBD-rapportage bij eenmanszaken – hoe lossen jullie dit op in AFAS?

Hallo allemaal,

Ik werk binnen een onderwijsorganisatie waar we AFAS gebruiken voor onze financiële administratie. We zijn wettelijk verplicht om jaarlijks een UBD-rapportage (Uitbetaalde Bedragen aan Derden) aan te leveren aan de Belastingdienst.

Wat mij opvalt, is dat wanneer we een eenmanszaak registreren als organisatie (zoals het hoort volgens de KvK), het UBD-vinkje niet beschikbaar is in AFAS. Hierdoor worden betalingen aan deze eenmanszaken niet meegenomen in het UBD-rapport, terwijl dit wettelijk wél zou moeten.

Het registreren van eenmanszaken als personen is voor ons geen optie, omdat dit afwijkt van onze standaardprocessen en verwarring veroorzaakt bij de 100+ medewerkers die crediteuren aanmaken.

Daarom mijn vraag aan jullie: :backhand_index_pointing_right: Hoe gaan jullie hiermee om?
:backhand_index_pointing_right: Hebben jullie een workaround of oplossing gevonden om eenmanszaken tóch correct in het UBD-rapport te krijgen?

Alle tips of ervaringen zijn welkom! :folded_hands:

Groet,

Luduina