Vervanger tijdens kort verzuim: taken gaan niet automatisch over Profit

Beste community,

De vervangerfunctionaliteit bij iemand’s verlof werkt prima in workflows, maar wanneer iemand wegens griep (die als enige op een functie zit) op verzuim wordt gezet dan gaan de taken niet automatisch naar de vervanger (huidige en/of vast).

Nu is er wel een signaal “Medewerker/Vervanger tijdens verzuim (Profit)”, echter deze is vooral gericht op langdurige vervanging bij langdurige ziekte. Mis ik hier iets of is er er toch iets in mogelijk met kort verzuim dat iemand weet?

Vincent

hoi vincent, waarom zou dit niet werken?

@Robert Zou het instellen in de taak dan “Huidige vervanger bestemming” moeten worden? Ik zoek dit soort vragen vaak op via Gemini, want kon hier geen eenduidige oplossing over vinden in de AFAS help.

Ik heb dit nu ingesteld, maar nu komen de taken niet meer bij de huidige vervanger uit.

Ter illustratie:

AFAS kent een veld “huidige vervanger” dat wordt als volgt gevuld:

Prio 1. Iemand heeft verzuim; de vervanger in de verzuimmelding (specifiek te zien op verzuimverloopregel) wordt in de actuele gegevens gevuld als vervanger. Als de verzuimmelding gedaan wordt op de dag zelf of met terugwerkende kracht wordt dit direct bijgewerkt in de actuele gegevens.

Prio 2. Iemand heeft verlof; de vervanger in de verlofmelding wordt in de actuele gegevens gevuld mits er geen vervanger vanuit een verzuimmelding is. Als de verlofmelding op de dag zelf of met terugwerkende kracht gedaan wordt wordt dit direct bijgewerkt in de actuele gegevens. Is deze in de toekomst dan pas op het moment dat de actuele gegevens voor die dag worden vernieuwd (bijvoorbeeld bij verlof dat in gaat op 1 Juni wordt in de nacht van 31 Mei op 1 Juni de vervanger erin gezet door AFAS)

Beide hebben vervolgens dezelfde workflowsturing; AFAS maakt geen onderscheid tussen waarom iemand iemand vervangt in de workflows.

Het kan zijn dat op specifieke plekken geen vervanger in de workflow is opgenomen. Stel het gaat om een taak voor medewerker X dan kun je de taakbestemming zetten op Medewerker en vervanger bestemming.

1 like

Het viel me inderdaad op dat de vaste en huidige vervanger bij deze zieke medewerker wel gevuld was, maar in het verzuimverloop niet gevuld. Dus vervolgens heb ik de signalen opnieuw afgetrapt en de actuele gegevens ververst, maar zonder resultaat. Nog steeds ligt de taak enkel bij de zieke medewerker en niet bij de vervanger die nu dus ingevuld staat als:

• Vaste vervanger
  • Huidige vervanger
  • Vervanger in het verzuimverloop

Dit blijft helaas een terugkerend issue. Wat is de exacte benaming die we voor type dossieritem -130 (inkooporders) zouden moeten kiezen als de juiste vervangersbestemming?

Ik denk dat je aan een groter issue raakt: de inkooporders worden waarschijnlijk door een groep beoordeeld en dan werkt “vervanger” niet want je hebt niet de bestemming “vervangers van groepsleden” of iets dergelijks.

Wat ik/wij altijd doen bij Proces Bouwers is in specifieke groepen de vervanger automatisch ook in de groep laten komen door de groep te vullen op basis van selecties. Dan krijgt de vervanger zolang deze de vervanger is de taken van die groep.

Eigenlijk spelen er twee dingen:

Taken die naar een persoon gaan (leidinggevende, medewerker, instuurder) en taken die naar een groep gaan.
Voor de eerste categorie heb je workflowbestemming vervangers. Voor de tweede categorie gebruik je de vervanger om de groep te vullen.

Hoi Robert,
Dit dacht ik ook afgevangen te hebben door hier inderdaad een selectie op te maken gebaseerd op de autorisatiegroep (dit is een autorisatiegroep op functie).

Dit ziet er dan als volgt uit:

Ik merk nu dat het werkt, maar ik moest daarvoor wel eerst de autorisatietool de groepen opnieuw verversen en de selectie actualiseren, wat me eigenlijk verbaasd dat dat nodig is.

Bottom line, het werkt nu (weer)
Dank voor het meedenken Robert!