Vervangers bij gebruik verantwoordelijkheden

We maken binnen een aantal workflows gebruik van verantwoordelijkheden. Voor de meeste workflow bestemmingen is er een variant aanwezig in combinatie met “vervanger”. Deze is er niet voor verantwoordelijkheden.

Werkt het instellen van een vervanger door de persoon binnen een verantwoordelijkheid door in de workflow of werkt het stukje vervangers niet in combinatie met verantwoordelijkheden? En wat zou een mooie oplossing hiervoor zijn?

Bedankt voor het meedenken!

Hoi Remco,

Sorry dat je even moest wachten op een reactie. Er bestaan wel een bestemming genaamd: “Huidige vervanger verantwoordelijke”. Is dit misschien wat je zoekt?

Hoi Mark,

Bedankt voor je reactie. Die bestemming is er inderdaad maar ik denk dat hiermee het gebruikersveld ‘Verantwoordelijke’ op het dossieritem wordt bedoeld nietwaar?

Waar ik op doel is een verantwoordelijkheid via het organigram. Aan deze verantwoordelijkheid hangt een gebruikersgroep met 1 of meerdere gebruikers. Zie help artikel: Verantwoordelijkheden in workflows - AFAS Help Center

Zou de bestemming verantwoordelijke wel van toepassing zijn op bovenstaande?

Groet,
Remco

We realiseren ons net dat we dit niet moeten benaderen vanuit een workflow bestemming maar vanuit een gebruikersgroep vullen gedachte. De verantwoordelijkheid is gekoppeld aan een gebruikersgroep dus deze laatste moeten we zien te vullen.

Toch even bedankt voor het meedenken :wink:

Ah ik ik snap nu wat je bedoelt. Bedankt voor de toelichting :slight_smile:

Haha dus niet direct het antwoord dat je zocht, maar gelukkig heb je er toch een nieuw inzicht uitgehaald.

Mooi dat je verder kunt, fijne dag!

Hi Remco,

Ik herken je probleem. Bij één van mijn klanten was een bepaalde groep managers als verantwoordelijkheid ingericht. Om de vervanging van deze verantwoordelijkheden te regelen hadden wij een signaal ingericht als één van deze personen in die groep verlof had aangevraagd en de vervanger in de verlofaanvraag gevuld was. Dan kon functioneel beheer voor die verlofperiode dezelfde vervanger aan de verantwoordelijkheidsgroep toevoegen.
De standaard functionaliteit vervanging werkt niet voor verantwoordelijkheidsgroepen.

grtn,
Evelien

1 like

Hoi Evelien,

Dat is ook zeker een mooi idee!

Wij hebben het opgelost door de gebruikersgroep van de verantwoordelijkheid te koppelen aan een selectie. Meer info in de help van AFAS: Vervanger autoriseren met een selectie - AFAS Help Center

De gebruiker die de daadwerkelijke verantwoordelijkheid heeft stellen we vast door te filteren op de betreffende OE, in dit geval een CEO, COO en CFO OE laag.

Groet,
Remco

1 like