Workflowtaken parallel uit laten voeren

Wij willen afronding van projecten meer gaan stroomlijnen. Daarbij is het fijn als bepaalde zaken in de praktijk parallel afgehandeld kunnen worden en niet op elkaar hoeven te wachten. Bijv.:

Na interne vooroplevering moet (beide via workflowtaak met checklist):

• Projectleiding moet een aantal controles uitvoeren
  • Secretariaat moet een aantal verklaringen opstellen

Zodra beide gereed zijn, is de vervolgstap om de oplevering naar de klant toe te doen.

Is het zo in te richten dat Projectleiding en Secretariaat parallel aan elkaar hun taken ter uitvoering krijgen? Dat geeft immers een snellere doorlooptijd dan wanneer ze achter elkaar moeten en ze zijn ook niet van elkaar afhankelijk.

Met afzonderlijke workflows, nieuw dossieritem na een uitgevoerde actie en signalen om weer een nieuwe dossieritem aan te maken, zodra Projectleiding en Secretariaat klaar zijn, moet het denk ik wel lukken, maar dat klinkt bij voorbaat al zo complex… Heeft iemand een beter idee?

Denk dat je er op dit moment niet aan ontkomt met meerdere workflows te gaan werken.

Ik zou in dit geval twee workflows opstarten, 1 voor Projectleiding en 1 voor Secretariaat. Daarnaast zou ik op het project twee Ja/Nee velden vastleggen die je muteert als de workflow is afgerond.

Via een signaal, als beide vrije velden dan op ja staan, kan je dan de laatste stap: Opleveren naar de klant starten.

Zou mooi zijn als dit soort zaken in de toekomst via een draaiboek zouden kunnen lopen o.i.d.