Vervanger invoeren op verlofaanvraag maar beperkte keuze

Dag allemaal,

Zouden jullie met mij mee willen denken?

Wij gebruiken geen verlof in AFAS. Het verlofrecht wordt wel in AFAS berekend, maar dan gaat het naar ons roostersysteem en daar worden de boekingen gedaan.

Wij maken wel gebruik van vervangers. Nu geven de leidinggevenden of medewerkers op de stafafdelingen dat aan mij door en ik doe een verlofboeking in AFAS. Ik heb hiervoor een nieuw type verlof gemaakt, zonder verlofrecht (dus onbeperkt).

Ik wil graag dat zij dit via een workflow kunnen aanvragen. Dan zit ik er niet meer tussen. Ik heb al een workflow en op zich kan ik alle velden wel zoveel mogelijk op niet zichtbaar zetten. Echter wat ik een zeer groot nadeel vind, is dat bij het kiezen van de vervanger de gehele medewerkerslijst (indienst alle werkgevers) is te zien. De zoekweergave die getoond wordt, kan ook niet worden beperkt en zelfs in het profiel heb ik geen mogelijkheid om een snelfilter toe te voegen.

Oke, jammer dacht ik. Ik ga wel iets proberen met ‘Waarde toekennen’ in de workflow. Tot mijn verbazing kan ik hier alleen het bestand ‘Dossier’ kiezen en daar kan ik alleen de standaard velden zoals ‘Kenmerk’ e.d.

Een workflow in een vrij dossieritem aanmaken en dan vanuit daar een verlofboeking aanmaken kan ook niet, want je kan alleen vrije dossieritems aanmaken vanuit een andere workflow.
Een vrij veld op de mutatie verlofboeking lukt dus niet, want ik kan niks met ‘Waarde toekennen’.

Ik wil dus dat degene die een vervanger mogen invoeren (voor wie wij het hebben ingericht), ook alleen maar die vervangers kunnen kiezen die vervanger mogen zijn. En dat daar een klein beetje handwerk aan zit om de te kiezen vervangers bij te houden is niet erg. Het is een beperkte club met beperkt verloop (max 10 a 15 medewerkers).

Groet Ilse

Hoi Ilse,

Je kan dit veel eenvoudiger oplossen door hiervoor een nieuwe zoekweergave te maken achter de Vervanger drop down met medewerkers.

Op het bestand Medewerker maak je een vrij veld aan “beschikbaar als vervanger”.

In de nieuwe zoekweergave filter je vervolgens op dit vrije veld = J.

De andere zoekweergave autoriseer je weg of blokkeer je. Let op, deze zoekweergaven worden in meerdere functies in Profit gebruikt. Laat voor HR dus de zoekweergave met alle medewerkers beschikbaar.

Dag Senz,

Daar hoopte ik ook op, maar ik kan geen andere weergave maken hier, volgens mij. Hij toont er maar 1 en ik heb geen tabbladen, zoals in andere zoekweergave om andere weergaves te tonen. Daarnaast kan ik de weergave niet weg autoriseren of blokkeren want dan kunnen leidinggevenden op andere plekken de weergave niet gebruiken.

Hoi Ilse,

Als je deze weergave wil benaderen doe je het volgende (makkelijkste route):

Je voegt in Profit handmatig een verlofboeking toe, kiest de vervanger en in dat scherm ga je naar weergavebeheer. Hier kun je weergaven toevoegen.

Deze weergaven komen op InSite door. Nu kun je de weergaven autoriseren door het vinkje “autorisatie toepassen” aan te zetten en een definitiegroep te kiezen. De ene weergave autoriseer je voor de een en de ander voor de ander.

Of je daar vervolgens de oplossing van Senz toepast of een eigen filter maakt maakt dan niet eens zo uit, volgens mij lukt het je wel als je hem maar kunt vinden.

Dag Robert,

Ik heb gedaan wat je zei, maar ik zie geen tweede weergave in Insite. Wel in Profit:

ook niet als er wat publicatietijd overheen gegaan is? Ik heb het hier wel voor elkaar en als ik het me goed herinner met mijn stappen van hierboven.

@Robert

Nee, helaas. Ik zie nog geen nieuwe weergave en ik heb de stappen vorige week gedaan.

Hoi!

Ik heb dezelfde stappen geprobeerd maar ook mij is het niet gelukt. Wel via Algemeen > Beheer > Onderhouden zoekweergaven. Hier gezocht op ‘Vervangers’, en hier de weergaven toegevoegd. Dit komt wel overeen met InSite in mijn geval.

Hoi Sonny,

Ik heb het gecheckt en mijn geheugen liet me in de steek, dit is de plek!

Ah @BrightSpark dat is hem inderdaad! Daarmee lukt het mij ook :smiley:

@Robert Je kan echt niet alles onthouden! Je zat wel een heel eind in de goeie richting :wink:

1 like