Persoonlijke rollen en vervangers

Dag,

Ik heb een vraag over persoonlijke rollen en vervangers. Wij maken van beide gebruik. Nu vraag ik mij af of de vervanger ook de persoonlijke rol krijgt van een medewerker die hij/zij vervangt.

Op de AFAS Help staat:
Let op:

Het is mogelijk om vervangers automatisch te autoriseren op basis van selecties; deze zijn gekoppeld aan gebruikersgroepen die worden gevuld op basis van een selectie. Zet deze gebruikersgroepen niet om naar een andere methode, zoals op basis van functie. Dan werkt het automatisch autoriseren van vervangers namelijk niet meer voor de betreffende gebruikersgroepen.

Ik ga dus uit van niet, maar even dubbelchecken!

Groet Ilse Snijders

Hoi Ilse,

Dit gebeurt inderdaad niet. Ik worstel hier zelf erg mee; simpel voorbeeld:

Idealiter koppel ik al mijn gebruikersgroepen aan functie. Dat kan in de standaard inrichting heel makkelijk door dit op werkgeverniveau te koppelen.

Voor vervangers is alleen een selectie handiger, maar dan moet je een selectie per functie gaan maken.

Einde van het verhaal is dat je óf dubbel inrichtingswerk moet doen; of niet volledig gebruik kunt maken van de vervangers zoals je zou willen.

Hoi @Robert,

In principe heb ik alles op selecties op basis van functies. Echter er zijn van die rollen waarvoor medewerkers geen aparte functie hebben. Bijvoorbeeld 2 medewerkers van de linnenkamer gaan over de uitgifte en vervanging van uniformen. Maar alle medewerkers van de linnenkamer hebben de functie ‘Medewerker Linnenkamer’. Daarom heb ik deze twee medewerkers een persoonlijke rol gegeven.
Ik muteer zelf de persoonlijke rollen en de vervangers in Profit. Ik maak hier gebruik van in verband met het vastleggen van historie. Eerder waren rollen die niet op functie gebaseerd waren ingericht met selectie op vrije Ja/nee velden op de medewerker. Dat vind ik zelf niet prettig, omdat je dit niet terug kan zien.

Nu weet ik in ieder geval zeker, dat als iemand van de linnenkamer die uniformen wordt verstrekt, vervangen moet worden (of bij een andere persoonlijke rol), dan krijgt de vervanger ook dezelfde persoonlijke rol voor de duur van de vervanging. Wel irritant dat je dan én een verlofmutatie moet doen voor de vervanging en voor de persoonlijke rol.

Ik heb er een wens voor aangemaakt: Wensenlijst Profit, InSite, OutSite & Pocket (staat nu nog niet open voor stemming, net aangemaakt).

Dankjewel voor je reactie.

Groet Ilse

1 like

Mijn wens hiervoor is eindelijk open voor stemming: Wensenlijst Profit, InSite, OutSite & Pocket
Graag stemmen! :innocent:
groet Ilse

1 like

Direct gestemd! Thanks voor het terugkoppelen

1 like

@Robert, graag gedaan en jij bedankt!