Vrij veld en een berekening

Goedemorgen,

Ik heb een vrij veld bij een dossieritem. Dit vrije veld wordt gevuld met een getal (aantal kilometers). Nu zou dit getal vermenigvuldigd moeten worden met een vast bedrag en worden opgenomen in een document.

Het lijkt erop dat er geen mogelijkheid is in AFAS om dit bijvoorbeeld in de gegevensverzameling te doen. In Word bestaat de mogelijkheid om een formule toe te voegen aan een tabel, maar dat werkt helaas ook niet met een variabele.

Iemand een idee hoe we dit kunnen aanvliegen?

Hoi Marco,

Berekende waarden aan een (vrij) veld toevoegen is (nagenoeg) niet mogelijk zonder externe oplossingen zoals Stkkr of Hubbi.

Via een muterende workflow of een signaal kan je alleen (gesommeerde) waarden toevoegen aan een (vrij) veld. Dus bijvoorbeeld wel alle kilometers die in een maand op een project zijn geboekt. Maar helaas kan je die dan bijvoorbeeld niet laten vermenigvuldigen met een vaste verrekenprijs.

Als je de door jou genoemde kilometers bijvoorbeeld echter uit de nacalculatietabel haalt, dan zou je ervoor kunnen zorgen dat het te gebruiken tarief is vastgelegd op dit kosten-item en dan zou je de reiskosten berekend tegen kostprijs of verkoopprijs uit je nacalculatieregels kunnen optellen.
En anders toch een externe oplossing zoeken, of een muterende analyse bouwen…

Maar ik lees even mee of er hier misschien nog andere briljante oplossingen worden voorgesteld! :wink:

Hi Matthijs,

Die oplossingen zal ik zeker gaan onderzoeken, want ik kan ook niets anders bedenken…

Ik heb voor de meest makkelijke, weliswaar niet de meest onderhoudsvriendelijke manier, gekozen…t.w. een vrije tabel met de te kiezen waarden.

005 km à 0,21 = 1,05
010 km à 0,21 = 2,10
015 km à 0,21 = 3,15
020 km à 0,21 = 4,20

Deze keuze komt in het formulier terecht en met een OCR oplossing ingelezen.